Naar elektrische vrachtwagens: Lambrecht Business Case

De markt voor elektrische vrachtwagens is klaar voor een aanzienlijke groei. Hoewel momenteel nog bescheiden, zullen de vooruitgang in batterijtechnologie en overheidsstimulansen voor emissievrije voertuigen het landschap veranderen. Er wordt voorspeld dat tegen 2030 een derde van alle vrachtwagens in Europa, Noord-Amerika en Groot-China uitstootvrije voertuigen zullen zijn, aangedreven door batterijen of brandstofcellen (referentie). Bedrijven in de transportsector zullen belangrijke beslissingen moeten nemen om zich op een efficiënte manier aan deze verschuiving aan te passen.

Flanders Make werkt voortdurend aan innovatieve oplossingen. Zo heeft het E-trova team samen met Flanders Make een methode ontwikkeld om dieselvrachtwagens binnen 48 uur om te bouwen naar elektrische varianten, wat een belangrijke stap is in de richting van duurzaam vrachtvervoer.

Business Case: Lambrecht Constructie nv

Lambrecht Constructie nv, een Belgisch familiebedrijf dat bekend staat om de productie van opleggers voor droge goederen zoals veevoeder, bereidt zich voor op de elektrificatie van vrachtwagens. Samen met ons onderzoeken ze manieren om hun opleggers voor veevoer, die momenteel op diesel rijden, te elektrificeren. Bij deze overgang gaat het niet alleen om het volgen van trends in de sector, maar ook om het verminderen van CO₂-uitstoot en lawaai - factoren die van cruciaal belang zijn in gebieden met dieren.

Francis Verhelst

“Niettegenstaande Lambrecht Trailers een eerder kleine KMO is zijn wij niet bang van innovaties . Wij zijn ervan overtuigd dat we ons daarin onderscheiden tegenover de buitenlandse concullega’s. Onderzoekinstanties als Flanders Make zijn voor ons hierbij zeer belangrijk . Met hun expertise kunnen wij sneller schakelen gezien wijzelf een beperkte engineering capaciteit hebben. Daarboven houdt Flanders Make ons op de hoogte van de recentste technologieën die binnen onze sector hun toepassing vinden."

Francis Verhelst

CEO, Lambrecht Trailers

Oplossing: Een innovatieve tool...

Lambrecht en Flanders Make hebben samen een veelzijdige tool ontwikkeld op basis van Python-modellen van de elektrische en mechanische componenten. Deze tool, die gebruik maakt van kennis uit onze HyperDrivetrain toolbox, stelt gebruikers in staat om verschillende trailerarchitecturen te simuleren en te integreren in een planner voor leverdagscenario's

Gebruikers kunnen eigenschappen als batterijvermogen, type elektromotor, enz. aanpassen. Vervolgens creëren ze een scenario op basis van logistieke details zoals de toevoervolumes voor elke klant, de leveringsafstanden en de energiebronnen. Gebruikers kunnen eigenschappen als batterijvermogen, type elektromotor, enz. aanpassen. Vervolgens creëren ze een scenario op basis van logistieke details zoals de toevoervolumes voor elke klant, de leveringsafstanden en de energiebronnen:

scheduler1

...voor een slimmere planning

Het resultaat is dat de gebruiker de totale stroom, het stroomverbruik en de laadstatus van de accu gedurende de dag kan visualiseren, evenals een indicatie van de kosten/het gewicht/het volume van de nieuw toegevoegde elektrische componenten.

Deze tool is klaar om een revolutie teweeg te brengen in de aanpak van Lambrecht bij de implementatie van elektrificatie voor zwaar transport. Het helpt bij het navigeren door de uitdagingen van het elektrificeren van de trailers, wat resulteert in optimale en realistische dagelijkse leveringsschema's voor hun klanten.

scheduler tool

Blik op de toekomst

Door samenwerkingen zoals deze kan Flanders Make zijn inzicht in de behoeften van de industrie verbeteren en verdere innovatie in verschillende disciplines aanmoedigen.

Naarmate de markt van de elektrische vrachtwagens verder evolueert, is het van essentieel belang om voorop te blijven met innovatieve oplossingen om de overgang soepel en duurzaam te laten verlopen voor alle belanghebbenden.