Elektrificatie van zwaar transport: Baanbrekend werk bij de overgang naar duurzaam vrachtvervoer

In onze recente podcastaflevering hebben we ons samen met Jan Bracke van e-TROVA en collega Patrick Debal verdiept in de innovaties op het gebied van de elektrificatie van zwaar transport, met de nadruk op vrachtwagens.

De aanleiding? Samen met Flanders Make heeft het e-TROVA team onlangs een 7 jaar oude diesel vrachtwagen omgebouwd naar een elektrisch aangestuurde variant. De volgende stap: een multi-brand oplossing, waarmee vrachtwagens van verschillende merken binnen 48 uur omgebouwd worden. In deze blogpost geven we een korte samenvatting van hun gesprek, te horen in de podcast-aflevering: Elektrificatie verovert zwaar vervoer (link naar Spotify)”.

Tot voor kort domineerden elektrische personenauto's de markt, maar dankzij de snelle vooruitgang in accutechnologie introduceren grote Europese vrachtwagenfabrikanten nu verschillende modellen voor zowel lokaal als internationaal transport. Daarnaast zorgen de initiatieven om laadinfrastructuur aan te leggen langs belangrijke Europese transportassen voor een verbeterde toegankelijkheid van zwaar elektrisch vervoer. Onlangs hebben we daar samen met e-TROVA nog een ontwikkeling aan toegevoegd: In 48 uur bouwen we een diesel vrachtwagen om naar een elektrisch aangedreven variant met een beoogde range van 300km per dag.

Kosteneffectieve oplossing

Tijdens het gesprek kwamen verschillende aspecten van elektrificatie aan bod, waaronder de financiële implicaties voor transportbedrijven. Hoewel nieuwe elektrische trucks momenteel nog duurder zijn dan hun tegenhangers met dieselmotor, zorgen de kostenbesparingen op lange termijn en de lagere milieu-impact voor voordelen.

Een nog kosteneffectievere oplossing is echter het ombouwen van bestaande dieseltrucks naar elektrische trucks, wat aanzienlijke besparingen oplevert en de circulaire economie ondersteunt. Jan Bracke zegt daarover: “Een nieuwe elektrische vrachtwagen is zeer duur. Grofweg €350.000, €400.000 voor een heavy duty truck. Een nieuwe diesel daarentegen kost €150.000. Dus voor een transporteur betekent dat eigenlijk wel wat. Wat wij nu aanbieden is dat die bestaande diesel truck een tweede leven kan hebben als een elektrische truck. Aan grofweg een kost een derde lager dan de nieuwe elektrische truck”.  

Waarom nu wel?

Maar wat heeft ervoor gezorgd dat we nu wél mogelijkheden zien om elektrische vrachtwagens te produceren?

  1. Betere batterijpakketten. Door hun aanzienlijk hogere energiedichtheid kunnen trucks genoeg batterijen meenemen om een bruikbare actieradius te behalen.
  2. Efficiënte aandrijflijnen. De hoge efficiëntie van elektrische aandrijflijnen zorgt voor een lager energieverbruik, waardoor een bruikbare actieradius moglijk is.
  3. De klimaatdoelstellingen. Door hernieuwbare energiebronnen te gebruiken voor het opladen van de batterijen, kan een transporteur zijn uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk verminderen. Dit is cruciaal voor het behalen van de Europese klimaatdoelstellingen.

Ondanks de voordelen van elektrische vrachtwagens blijven er enkele uitdagingen bestaan, zoals de behoefte aan uitbreiding van de laadinfrastructuur en het beheren van het batterijgewicht om het laadvermogen te behouden. Toch benadrukten zowel Jan als Patrick dat elektrificatie de weg vooruit is en dat overheden en industriële spelers moeten samenwerken om de overgang te versnellen. Volgens hun schattingen bedraagt de markt voor het ombouwen van vrachtwagens in Europa ongeveer 420.000 voertuigen. Er is dus nog genoeg werk te verzetten.

Conclusie

De elektrificatie van zwaar transport is niet langer een verre droom, maar een snel evoluerende realiteit. Naarmate de batterijtechnologie steeds beter wordt en de infrastructuur zich verder ontwikkelt, kunnen we een toekomst verwachten waarin de meerderheid van de zware vrachtwagens op de weg elektrisch is. Initiatieven zoals het conversieprogramma van e-TROVA lopen voorop in deze transformatie en bieden betaalbare en milieuvriendelijke alternatieven voor de transportsector.

Benieuwd naar deze podcast-aflevering over elektrificatie van vrachtwagens? Beluister of download de aflevering dan via:

Meer informatie?

Wil je graag meer weten over de elektrificatie van vrachtwagens? Neem dan snel contact met ons op.

Miranda de Ruiter, Communication Officer

Miranda de Ruiter is een communicatie specialist bij Flanders Make. Gepassioneerd door technologische innovatie en duurzaamheid, creëert ze zowel teksten als de Flanders Make podcast over deze onderwerpen. Met één doel: het delen van inzichten en verhalen die de groei van de industrie inspireren.