Slimme tools als motor voor de toekomst van thermomanagement bij EV's

Elektrische voertuigen (EV's) worden steeds krachtiger en efficiënter, maar het blijft een uitdaging om hun componenten koel te houden. Traditionele koelsystemen gebruiken vaak meerdere vloeistoffen voor verschillende onderdelen, zoals de motor, accu en omvormer. Er is echter een nieuwe benadering in opkomst: het gebruik van één diëlektrische olie voor zowel koeling als smering. Deze methode maakt directe koeling van kritieke onderdelen mogelijk, wat resulteert in een compacter ontwerp, een hogere energie-efficiëntie en meer veiligheid.

Registreer nu voor de Tech@Lunch op 25 maart over dit onderwerp!

De uitdaging van geïntegreerde koeling

Hoewel het gebruik van één koelvloeistof ideaal klinkt, is het ontwerpen van een efficiënt systeem complex. Elk onderdeel heeft andere koelvereisten en de manier waarop ze zijn aangesloten - in serie, parallel of via verschillende koelplaatontwerpen - kan de prestaties beïnvloeden. Van oudsher vertrouwen ingenieurs op ervaring en trial and error om deze systemen te ontwerpen. Deze aanpak beperkt echter het aantal mogelijke ontwerpen dat getest kan worden, waardoor sommige potentieel betere oplossingen over het hoofd worden gezien.

Een slimmere aanpak: Geautomatiseerde ontwerpverkenning

Om deze uitdaging te overwinnen, hebben we een intelligente, webgebaseerde tool ontwikkeld die het proces van het ontwerpen en evalueren van koelsystemen automatiseert. In plaats van het handmatig testen van een paar configuraties, genereert en analyseert onze tool duizenden mogelijkheden in enkele minuten. Met behulp van geavanceerde rekentechnieken zoals constraint programming, parallel computing en systeemsimulatie identificeert het de meest efficiënte systeemontwerpen op basis van belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) zoals thermische efficiëntie en energieverbruik.

rr évoque

De toekomst van EV-koeling ontwerp

Door deze modellen en modellen voor indirecte en directe koeling uit eerdere projecten te integreren, introduceren we aanvullende topologische parameters voor elke component, waardoor nog nauwkeurigere en beter aanpasbare systeemontwerpen voor elektrische voertuigen mogelijk worden. Verder zal de tooling ook veralgemeend worden om andere disciplines te ondersteunen, zoals elektrische en mechanische systemen.

Onze tool vereenvoudigt en versnelt het ontwerp van complexe thermische managementsystemen en helpt ingenieurs om sneller en nauwkeuriger haalbare oplossingen te vinden. Maar we blijven vooruitgaan:

  • We blijven de tool verfijnen door extra opties voor koelmethoden op te nemen voor elk onderdeel van de aandrijflijn. Meer specifiek werken we momenteel ook aan de ontwikkeling van gevalideerde nieuwe concepten en methoden voor direct contact of onderdompelinggekoelde accu's en vermogenselektronica.
  • Door deze modellen en modellen voor indirecte en directe koeling uit eerdere projecten te integreren, introduceren we aanvullende topologische parameters voor elke component, waardoor nog nauwkeurigere en beter aanpasbare systeemontwerpen voor elektrische voertuigen mogelijk worden. 
  • Verder zal de tooling ook veralgemeend worden om andere disciplines te ondersteunen, zoals elektrische en mechanische systemen.

Onze dienstverlening

Met onze slimme tools kunnen we uw thermische architecturen optimaliseren en helpen bij het ontwerpen van innovatieve, efficiënte koeloplossingen voor uw elektrische aandrijflijnen.

Onze expertise omvat

  • Optimalisatie van de thermische architectuur: Met behulp van geautomatiseerde ontwerptools identificeren we de meest efficiënte koelconfiguraties.
  • Experimentele Validatie: We valideren e-fluid aandrijflijnen en componenten met behulp van onze flexibele e-fluid circuits en HiL-infrastructuur.
  • Custom ontwerp van koelsystemen: We ontwikkelen en verfijnen e-fluid gekoelde aandrijflijncomponenten, inclusief nieuwe, robuuste motorkoelconcepten.

Meer informatie over onze diensten: 
Nieuwe robuuste vermogensgedreven motorkoelconcepten met e-vloeistof 
Testen met actief koel- en smeersysteem

Contacteer ons

Geïnteresseerd in het optimaliseren van de koelprestaties van uw EV?