Circulaire mobiliteit schakelt versnelling hoger

Op 25 februari stond Circuit Zolder niet in het teken van de snelste rondetijd, maar van de versnelling richting circulaire mobiliteit. Tijdens het ‘Circular Vehicle Solutions’-event, georganiseerd door POM Limburg, Flanders Make, Agoria en Amac, kwamen experts en bedrijven samen om de groene loper uit te rollen voor de automobielsector van de toekomst. Eén ding stond vast: de weg vooruit is … een rond punt. 

Al 26 jaar lang coördineert Febelauto de recyclage en verwerking van afgedankte voertuigen in België. "Met 98% materiaalrecuperatie zetten we de standaard in Europa", opent directeur Catherine Lenaerts. "Maar circulaire mobiliteit gaat verder dan recycleren: 23% van een afgedankt voertuig wordt effectief hergebruikt, van motorcomponenten tot chassis. Dat is erg veel in vergelijking met andere sectoren."

Die circulaire aanpak wordt steeds belangrijker nu het aantal afgedankte EV-batterijen fors toeneemt. "Het volume aan ingezamelde batterijen verdubbelt jaarlijks", legt Catherine verder uit. "Dat vraagt om gespecialiseerde verwerking en veilige opslag, want veel batterijen verkeren in kritieke staat. Toch konden we vorig jaar 85% van de EV-batterijen hergebruiken of recycleren."

Regelgeving als motor

Goed toezicht vanuit Europa dus. Het is iets dat ook Els Fonteyne, expert circulaire economie bij Agoria, graag ziet gebeuren. "De EU Green Deal streeft naar klimaatneutraliteit tegen 2050, maar enkel door groei en grondstoffenverbruik van elkaar te scheiden kan je een duurzame circulaire economie creëren." Het Circulaire Economisch Actieplan (CEAP) en de Ecodesign-richtlijn voor Duurzame Producten (ESPR) zijn belangrijke wetgevingen die duurzame productontwikkeling stimuleren. "De focus ligt vandaag niet alleen op recyclage, maar ook op het verlengen van de levensduur van producten, reparatie en hergebruik", legt Els uit. "We moeten producten ontwerpen die langer meegaan en eenvoudig te repareren zijn."

Circulair voertuigpaspoort

Het digitale productpaspoort moet hieraan bijdragen door gedetailleerde informatie te bieden over de samenstelling, reparatie en hergebruik van producten zoals textiel en elektronica. "Het maakt circulair design transparant en toegankelijk, ook voor de consument," zegt ze.

Voor batterijen is dit paspoort verplicht vanaf 2027, maar er ligt ook een voorstel op tafel om een circulair voertuigenpaspoort te creëren. Dit moet ervoor zorgen dat alle essentiële informatie over de samenstelling, herbruikbaarheid en recyclage van voertuigen transparant wordt. "Een gamechanger voor de sector, al is het voorstel nog niet definitief goedgekeurd", geeft Els aan.

Rooskleurige prognoses

De technologie biedt enorme kansen, maar uiteindelijk draait het ook om economisch rendement. "Zonder een financieel haalbare oplossing blijft het bij een goed idee. De cijfers zijn nochtans rooskleurig." Zo zou automatisch openbaar vervoer tegen 2030 een besparing van 50% kunnen opleveren. Ook in het vrachtvervoer zouden zelfrijdende trucks voor minder brandstofverbruik, minder lege ritten en lagere operationele kosten kunnen zorgen.

"De eerste implementaties zullen niet alleen de mogelijkheden, maar ook de uitdagingen blootleggen. Hoe sneller we deze stap zetten, hoe sneller we kunnen bijsturen en verbeteren", concludeert Jeroen.

Nieuwe mindset

In een afsluitend panelgesprek herhaalden de experts dat de enige weg vooruit circulair is. De mindset in de automobielsector is duidelijk aan het veranderen. "Waar recyclage vroeger nauwelijks op de radar stond, wordt het nu een troef. Steeds meer merken, denk maar aan Mercedes en BMW, gebruiken gerecycleerde materialen als marketingstrategie om hun nieuwe modellen in de kijker te zetten. Dat is een positieve evolutie," vertelt Catherine.

"Al moeten we verder kijken dan recyclage alleen," vult Els. "Autodelen bijvoorbeeld verhoogt de gebruiksintensiteit van auto's, waardoor we met minder materialen meer kunnen doen. In plaats van één wagen te bezitten die 90% van de tijd stilstaat, kunnen mensen een voertuig gebruiken dat op dat moment bij hun behoefte past – klein voor woon-werkverkeer, groter voor gezinsuitstappen. Dit opent de deur naar innovatieve voertuigconcepten en duurzamere mobiliteit."

De conclusie klonk alvast eenduidig. "De toekomst? Die rijdt op circulariteit."

Meer weten?

Wil je graag meer informatie over dit topic? Contacteer ons!

Kristof Vrancken, Communication Officer

Kristof Vrancken is sinds 2019 Digital Communication Officer bij Flanders Make. Als Digital Marketeer met ervaring in zowel B2B- als B2C-communicatie schrijft hij met een frisse blik op technologische innovatie, over wat letterlijk en figuurlijk beweegt binnen ons onderzoekscentrum.

More about