Geverifieerd nieuw afdichtingsconcept verbetert oliestraalgekoelde motoren

De ontwikkeling van de volgende generatie elektrische voertuigen vereist aandrijflijnen die compacter, krachtiger en robuuster zijn tegen de laagst mogelijke kosten. Deze compactere aandrijflijnen werken met hetzelfde vermogen als hun grotere equivalente aandrijflijn. Daarom moeten ze hun warmte afvoeren in een kleiner volume. Daarom zijn er meer geavanceerde vloeistofkoelmethoden voor aandrijflijncomponenten nodig om de warmteafvoer te verbeteren en de compactheid en vermogensdichtheid verder te vergroten. In een recent onderzoek hebben we het grote potentieel aangetoond van de directe oliestraalkoeling in een aangepaste industriële motor, met een toename van de vermogensdichtheid tot 50% vergeleken met watergekoelde motoren. Nu, met een nieuwe, geverifieerde en gepatenteerde aanpak, hebben we een contactloos afdichtingsconcept ontwikkeld dat deze oliestraalkoelmethode ook geschikt maakt voor hogesnelheidswerking.
In eerdere onderzoeken naar oliekoeling hebben we de voordelen (+50% van de vermogensdichtheid) van deze oliestraalkoeling vastgesteld, maar er zijn ook verschillende uitdagingen geïdentificeerd:
- De oliestralen raken de spoelen op een onzekere manier, bijvoorbeeld soms onder een hoek.
- De situatie van de oliestraal (bijv. spatten) kan plotseling veranderen door kleine veranderingen in de olietemperatuur of -stroming.
Deze complexe straalstromen veroorzaken een groot probleem omdat olie in de luchtspleet kan kruipen, wat leidt tot hoge wrijvingsverliezen die sterk toenemen bij hogere draaisnelheden. Dit beperkt de oliestraalkoelmethoden tot lagere motorsnelheden, wat contraproductief is. Olie uit de luchtspleet houden zou de voordelen van oliestraalkoeling aanzienlijk vergroten. De bijhorende video demonstreert de complexe oliestraalkoeling in een transparante motorversie van een industrieel prototype.
Daarom heeft Flanders Make een contactloos hydrodynamisch afdichtingsconcept ontwikkeld waarbij de rotor fungeert als een kleine centrifugale luchtpomp die olie uit de luchtspleet houdt door een omgekeerde luchtstroom te creëren. Het afdichtingsconcept is industrieel geverifieerd binnen het SingleOilCnL project en de nieuwe aanpak is gepatenteerd.
De belangrijkste kenmerken van het afdichtingsconcept zijn de volgende:
- Wervelverliezen in de luchtspleet van oliestraalgekoelde motoren worden geëlimineerd, ongeacht het motortoerental.
- Het afdichtingsconcept kan de motor zelfs nog verder koelen door de oliestraalstroom te beïnvloeden via de omgekeerde luchtstroom.
Het eindresultaat: Een directe oliestraalgekoelde motor met tot 50% meer vermogensdichtheid dan een watergekoelde motor en zonder wervelverliezen in de luchtspleet.
Dana Inc. heeft met succes een proof-of-concept elektromotor ontwikkeld die gebruik maakt van deze technologie en onderzoekt momenteel het potentiële gebruik in haar volgende generatie elektrische aandrijvingen. Ondertussen gaat ons onderzoek door om de volgende generatie elektrische voertuigen vooruit te helpen, samen met onze industriële partners. Op ons jaarlijks symposium in 2024 plannen we ook een interactieve demonstrator van deze technologie.
Ons aanbod
- Modelgebaseerde haalbaarheidsstudies voor het optimaliseren van oliestraalkoeling & nieuwe gepatenteerde afdichtingsconcepten in uw aandrijflijn
- Een robuuste ontwerpmethodologie voor het ontwerpen (CAD) van uw oliekoelings- & afdichtingsconcepten in aandrijflijnen met geverifieerde robuustheid, geen olie-materiaalcompatibiliteitsproblemen en geen extra wervelverliezen.
- Validatietests met onze flexibele infrastructuur voor actieve koeling/smering & HiL om de koelings- & afdichtingsprestaties van uw aandrijflijnen te verifiëren.