Geverifieerd nieuw afdichtingsconcept verbetert oliestraalgekoelde motoren

De ontwikkeling van de volgende generatie elektrische voertuigen vereist aandrijflijnen die compacter, krachtiger en robuuster zijn tegen de laagst mogelijke kosten. Deze compactere aandrijflijnen werken met hetzelfde vermogen als hun grotere equivalente aandrijflijn. Daarom moeten ze hun warmte afvoeren in een kleiner volume. Daarom zijn er meer geavanceerde vloeistofkoelmethoden voor aandrijflijncomponenten nodig om de warmteafvoer te verbeteren en de compactheid en vermogensdichtheid verder te vergroten. In een recent onderzoek hebben we het grote potentieel aangetoond van de directe oliestraalkoeling in een aangepaste industriële motor, met een toename van de vermogensdichtheid tot 50% vergeleken met watergekoelde motoren. Nu, met een nieuwe, geverifieerde en gepatenteerde aanpak, hebben we een contactloos afdichtingsconcept ontwikkeld dat deze oliestraalkoelmethode ook geschikt maakt voor hogesnelheidswerking.

Daarom heeft Flanders Make een contactloos hydrodynamisch afdichtingsconcept ontwikkeld waarbij de rotor fungeert als een kleine centrifugale luchtpomp die olie uit de luchtspleet houdt door een omgekeerde luchtstroom te creëren. Het afdichtingsconcept is industrieel geverifieerd binnen het SingleOilCnL project en de nieuwe aanpak is gepatenteerd.

Contactless seal

De belangrijkste kenmerken van het afdichtingsconcept zijn de volgende:

  • Wervelverliezen in de luchtspleet van oliestraalgekoelde motoren worden geëlimineerd, ongeacht het motortoerental.
  • Het afdichtingsconcept kan de motor zelfs nog verder koelen door de oliestraalstroom te beïnvloeden via de omgekeerde luchtstroom.

Het eindresultaat: Een directe oliestraalgekoelde motor met tot 50% meer vermogensdichtheid dan een watergekoelde motor en zonder wervelverliezen in de luchtspleet.

Dana Inc. heeft met succes een proof-of-concept elektromotor ontwikkeld die gebruik maakt van deze technologie en onderzoekt momenteel het potentiële gebruik in haar volgende generatie elektrische aandrijvingen. Ondertussen gaat ons onderzoek door om de volgende generatie elektrische voertuigen vooruit te helpen, samen met onze industriële partners. Op ons jaarlijks symposium in 2024 plannen we ook een interactieve demonstrator van deze technologie.

Ons aanbod

Meer weten?

Als je geïnteresseerd bent in onze nieuwe koel- en afdichtingstechnologieën, neem dan contact met ons op.

Dennis Janssen, Communication Officer

Dennis Janssen is Communication Officer bij Flanders Make. Met een uitgebreide fascinatie voor technologie en wetenschap brengt hij graag interessante nieuwigheden rond het onderzoekscentrum naar buiten.