De toekomst voorzien van stroom met energieopslagsystemen op batterijen
Er wordt veel onderzoek gedaan naar hoe we de batterijtechnologieën verder kunnen verbeteren, aangezien Battery Energy Storage Systems (BESS) van cruciaal belang zijn voor een schone energietransitie naar een koolstofneutrale wereldeconomie. De mogelijkheid om energie uit hernieuwbare bronnen op te slaan voor later gebruik of voor transport is een belangrijk onderdeel van de decarbonisatie van verschillende industrieën. Flanders Make is actief betrokken bij heel wat onderzoek op het vlak van batterijtechnologieën en ook bedrijven kunnen er hun voordeel mee doen.
Van de verschillende soorten BESS is de lithium-ionbatterijtechnologie het meest gebruikte type oplaadbaar energieopslagsysteem. Sinds de eerste commercialisering van de Li-ion-batterij in 1991 heeft deze technologie snel ingang gevonden bij de consumenten dankzij een aantal interessante kenmerken in vergelijking met andere oplaadbare batterijen, zoals een hoge energie- en vermogensdichtheid, een lange levensduur en meer flexibiliteit bij het laden en ontladen dan vergelijkbare batterijchemicaliën. Tegenwoordig zijn Li-ion batterijen overal te vinden, van kleine batterijen in draagbare elektronische apparaten, zoals mobiele telefoons, laptops en tablets, tot zeer grote batterijen in auto's, huizen of zelfs industriële opslagsystemen.
Industriële toepassingen van batterijen
Grootschalige batterijopslag wordt steeds meer gebruikt in industriële toepassingen. Ze bewijzen hun waarde in drie hoofdcategorieën, en Flanders Make heeft in al die categorieën lopende onderzoeken.
E-mobiliteit
Klimaatverandering, luchtverontreiniging en een tekort aan fossiele brandstoffen zijn de wereldwijde uitdagingen die de regelgeving voor de mobiliteitssector sturen in de richting van koolstofneutrale aandrijvingen. Elektrisch rijden is in opkomst en de batterij als kernonderdeel van de geëlektrificeerde aandrijving stelt ons in staat af te stappen van CO2-uitstotende fossiele brandstoffen. Diezelfde trend doet zich nu voor in het grootschalige wegvervoer, maar ook in de zee- en luchtvaartsector. Aangezien de vervoerssector een van de belangrijkste bronnen van luchtverontreiniging is, is het koolstofvrij maken ervan een belangrijke stap naar een schonere, gezondere en beter betaalbare toekomst voor iedereen.
Elektriciteitssector
Energieopslagsystemen met batterijen worden een sleutelelement in de overgang van de elektriciteitsopwekking uit fossiele energiebronnen zoals steenkool en gas naar hernieuwbare bronnen zoals zon en wind. Aangezien hernieuwbare energiebronnen weersafhankelijk en onregelmatig zijn, kunnen BESS deze energie effectief opslaan voor later gebruik om vraag en aanbod met elkaar in evenwicht te brengen en betrouwbare en stabiele stroom te leveren. De omvang van deze batterijsystemen voor netdiensten kan aanzienlijk variëren van kleine thuisbatterijen voor zonnepanelen op het dak tot zeer grote batterijsystemen in de grootorde van een aantal MWh die op het transmissienet worden aangesloten. Deze grote batterijen kunnen in de elektriciteitssector diverse functies vervullen, zoals frequentieregeling, nivellering van de belasting, back-upvermogen, spanningsondersteuning en energiebeheer.
Maakindustrie
Energie-efficiëntie is een kernelement van Industrie 4.0, bijgevolg proberen alle industrieën manieren te vinden om hun efficiëntie te verbeteren zonder verdere schade aan de planeet toe te brengen. Net als de bovengenoemde elektrische voertuigen worden vorkheftrucks, kranen, robots, drones en terreinmachines steeds vaker geëlektrificeerd om de koolstofvoetafdruk verder te verkleinen. Bovendien spelen batterijen een centrale rol in Industrie 4.0, waar alles met elkaar verbonden zal zijn. De ontwikkeling van het Internet of Things betekent dat veel mobiele apparaten en hulpmiddelen een soort energiebron nodig hebben en dat is vaak een batterij.
Batterijonderzoek bij Flanders Make
Flanders Make staat als strategisch onderzoekscentrum voor de productie- en automobielindustrie aan de spits van de elektrificatie van de toekomstige voertuigen, machines en fabrieken en draagt zo bij tot een koolstofneutrale en duurzame toekomst. In deze context heeft Flanders Make een uitgebreide ervaring opgebouwd in batterijgerelateerde activiteiten op systeemniveau, zoals batterijarchitectuur en systeemtechniek, elektrisch en mechanisch ontwerp, batterijbeheersystemen en toestandsschatting, geavanceerde koeling en thermisch beheer, functionele veiligheid en digitalisering van batterijsystemen. Al deze activiteiten worden sterk ondersteund door een uitgebreide testinfrastructuur voor batterijcellen, -modules en -pakketten, omgevings- en klimaattestkamers, testinfrastructuur voor elektrische aandrijflijnen en machines, en een modulair en flexibel hoogspanningssimulatiesysteem voor gelijkstroom.
Internationale samenwerking op het vlak van onderzoek en innovatie is altijd al van groot belang geweest voor Flanders Make. Gezien de strategische rol van batterijen in de EU-plannen voor een schone en digitale energietransitie, draagt Flanders Make actief bij tot innovatief batterijonderzoek op Europees niveau.
Een overzicht van het lopende en komende batterijgerelateerde EU-onderzoek bij Flanders Make vindt u hieronder en voorzien we regelmatig van updates. Als één van deze projecten relevant is voor uw bedrijf, neem dan gerust contact op.
Batterijsysteem voor elektrische voertuigen voor een groter bereik, meer veiligheid en een langere levensduur
In het LIBERTY-project werken 16 partners uit verschillende EU-landen samen om de prestaties, veiligheid en levensduur van batterijen te verbeteren vanuit het oogpunt van levenscyclus en duurzaamheid. Dit moet de massamarktintroductie van batterij-elektrische voertuigen versnellen.
Binnen dit project is Flanders Make voornamelijk verantwoordelijk voor het testen van de prestaties, het valideren van het batterijsysteem, het uitvoeren van functionele veiligheidsanalyses en bijdragen aan het ontwerp van het batterijsysteem. Dit laatste onderdeel omvat een total cost of ownership evaluatie tijdens de ontwerpfase.
Voor meer informatie: https://libertyproject.eu/
Geïntegreerde sensoren voor batterijcellen
De algemene doelstelling van het SENSIBAT onderzoeksproject is de ontwikkeling van sensortechnologieën die temperatuur, druk, geleidbaarheid en impedantie van Li-ion-batterijcellen in real time zullen meten. De gegevens en inzichten die deze nieuwe sensortechnologieën opleveren, zullen gebruikt worden om betere Battery Management Systems (BMS) te ontwikkelen die de veiligheid, betrouwbaarheid en prestaties van Li-ion-batterijen voor verschillende toepassingen kunnen verbeteren.
Flanders Make zal batterijmodules ontwerpen en bouwen, en geavanceerde state of charge (SOC) en state of health (SOH) algoritmes ontwikkelen voor innovatieve batterijcellen met geïntegreerde sensoren. Daarnaast is het testen van batterijcellen en -modules een andere hoofdactiviteit van Flanders Make in dit onderzoeksproject.
Voor meer informatie: https://sensibat-project.eu/
Grote batterijsystemen voor vervoer over water
Hoewel het volume en het gewicht van de batterijsystemen in het vervoer over water minder belangrijk zijn dan in het wegvervoer, vormen de hoge kosten van de batterijen, vooral op systeemniveau, en de bezorgdheid over de veiligheid de belangrijkste belemmeringen voor het gebruik van grote batterijen in mariene toepassingen. Het SEABAT-consortium, dat bestaat uit verschillende onderzoeksorganisaties en industriële partners, van batterijfabrikanten tot scheepsbouwers, voert geavanceerd onderzoek uit om de kosten- en veiligheidsuitdagingen van de grote batterijsystemen aan te pakken. Dit verbetert het concurrentievermogen van de Europese industrie op de markt voor mariene batterijen.
Naast de technische coördinatie van het algemene project leidt Flanders Make de onderzoeksactiviteiten voor de architecturale conceptanalyse en detaillering van een modulair batterijsysteem. Het ontwerp van het modulaire batterijsysteem beoogt de kosten van de componenten te drukken, zodat unieke scheepsontwerpen kunnen profiteren van schaalvoordelen door gestandaardiseerde en goedkope modulaire componenten te gebruiken.
Voor meer informatie: https://seabat-h2020.eu/
In het kader van dit onderzoeksproject, ontwikkelden we een gebruiksvriendelijke tool voor het dimensioneren van batterijen. Lees er meer over in onze blogpost: "Op zoek naar de oplossing voor de elektrificatie van uw product?"
Laadsysteem voor de scheepsaccu
Naarmate de capaciteit en het bereik van elektrische schepen toeneemt, wordt de levering van een hoog laadvermogen vaak belemmerd door het gebrek aan beschikbaarheid van snellaadvoorzieningen met een hoog vermogen en een adequate infrastructuur voor de elektriciteitsvoorziening in havens. Bovendien belemmert het gebrek aan standaardisering van de oplaadsystemen voor schepen de invoering van alle soorten elektrische schepen. Het HYPOBATT-project heeft 18 partners samengebracht om op geselecteerde locaties een snellaadsysteem voor schepen te ontwikkelen en te demonstreren. Dit snellaadstation zal de energie-efficiëntie, de beschikbaarheid van de lader en de levensduur van de batterij verbeteren, alsook het snellaadsysteem standaardiseren en nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkelen om de exploitatie van elektrische veerboten in de toekomst duurzamer te maken.
Flanders Make draagt bij tot dit project door onderzoeksactiviteiten uit te voeren om een digitale tweeling te ontwikkelen van het hele systeem, inclusief het laadapparaat en het batterijsysteem, om de architectuur van de lader vanuit thermisch oogpunt te ontwikkelen, en om de invloed van hernieuwbare energietechnologieën op de elektrische energiestroom en de elektriciteitsprijs te analyseren op basis van de toekomstige elektrische infrastructuur die beschikbaar is in de havens.
Voor meer informatie: https://www.hypobatt.eu/
Innovatieve energieopslagsystemen voor schepen
De opslag van elektrische energie in de meeste toepassingen op het water is gebaseerd op traditionele batterijtechnologieën. De specifieke operationele vereisten, vooral in ongunstige omstandigheden buiten beschutte wateren of bij het stroomopwaarts varen op rivieren, blijven echter een probleem omdat conventionele Li-ion batterijen niet aan deze veeleisende en flexibele vereisten kunnen voldoen. Het AENEAS-project, gecoördineerd door Flanders Make, zal oplossingen bieden om de algemene energie-efficiëntie te verbeteren en de emissies van transportschepen over water drastisch te verminderen, op basis van innovatieve opslag van elektrische energie die veilig en kostenefficiënt is in vergelijking met conventionele batterijen. Daartoe zal AENEAS drie innovatieve elektrische energieopslagoplossingen voor vervoer over water ontwikkelen op basis van solid-state batterijen (SSB), supercondensatoren (SC) en een hybride oplossing door SSB en SC te mengen.
Naast de coördinatie van het project, draagt Flanders Make bij tot de systeemmodellering en neemt het de leiding in het optimaliseren van de energiebeheerstrategie van het schip, het conceptuele energieopslagontwerp op systeemniveau en het functioneel testen van de innovatieve energieopslagsystemen.
Voor meer informatie: https://cordis.europa.eu/project/id/101095902
Volgende generatie krachtige en veilig ontworpen batterijsystemen
Het EU-project EXTENDED, dat medio 2023 van start zal gaan, heeft tot doel innovatieve batterijsysteemtechnologieën te ontwikkelen die ten goede zullen komen aan diverse vervoers- en mobiele toepassingen, door de prestaties en de veiligheid, alsmede de milieuduurzaamheid en de kosten aanzienlijk te verbeteren. De ontwikkelde technologieën en oplossingen zullen ook worden geoptimaliseerd voor andere toepassingen zoals stationaire batterijen. Het batterijsysteem in EXTENDED zal gebaseerd zijn op de volgende generatie solid state batterijceltechnologieën. In dit project zal Flanders Make als werkpakketleider verantwoordelijk zijn voor het testen van de prestaties en de validatie van de ontwikkelde batterijsystemen.
Voor meer informatie: https://extendedproject.eu/
Digitalisering van het testen van batterijen, van cel- tot systeemniveau
Het doel van het tweede project is het digitaliseren van het testen van batterijen, aangezien de bestaande testmethoden, die voornamelijk gebaseerd zijn op trial-and-error processen, hoge kosten met zich meebrengen. De digitalisering van batterijtesten zal leiden tot een versnelling van de batterijontwikkelingstijd, een hogere kwaliteit van de batterijbeoordeling en een verbetering van het batterijontwerp zelf, wat vooral in de ontwikkelingsfase tot aanzienlijke kostenbesparingen zal leiden. Flanders Make zal bijdragen tot het testen van batterijcellen en -modules, de validatie van een AI-gestuurde toolchain met betrekking tot de functionele storingen in het batterijsysteem, en ook de ontwikkeling van een hybride testplatform en zijn digital twinsysteem.
Voor meer informatie: https://www.linkedin.com/company/fastest-project/
Hybride platform voor batterijopslag voor meerdere netdiensten
Vanaf 2024 zal het Horizon Europe project #HiHELIOS (Demonstrating a high-energy and high-power hybrid battery storage solutions platform for multiple grid services) een pioniersrol vervullen bij de inzet van 1MWh hybride batterijopslag, verdeeld over drie Europese landen. Het zorgt voor groenere en meer kosteneffectieve energiealternatieven door het hergebruiken van second-life batterijen. Daarnaast zal dit project de digitalisering van batterijen bevorderen: de integratie van geavanceerde, op fysica gebaseerde modellen voor nauwkeurige conditiebewaking van deze second-life batterijen zal hun nauwkeurigheid en betrouwbaarheid aanzienlijk verbeteren.
Meer informatie: binnenkort beschikbaar.