Verslag - Flanders Make Symposium

Verslag - Flanders Make Symposium

Op 25 oktober vond het jaarlijkse Flanders Make Symposium plaats in de Leuvense Brabanthal. Het thema van deze editie “Towards a sustainable, digital and competitive industry”, ingevuld met interessante keynotes en live demonstraties van onze toptechnologische onderzoeksresultaten leverde meer dan 600 inschrijvingen op. Daarnaast is het Symposium elk jaar ook de uitgelezen kans om te netwerken met CEO’s, CTO’s en R&D managers van Kmo’s en grote bedrijven.

 

Na de opbouw op maandag gingen de deuren van de Brabanthal dinsdag om 9u00 open. Bij binnenkomst in hal viel meteen het grote aantal demo’s op, en werd vooral ook bijgepraat met (oude) bekenden. Om 10u00 trapte Flanders Make CEO Dirk Torfs het programma af met zijn keynote rond “Driving innovation for a sustainable future of the industry”. Hieruit bleek dat duurzaamheid het sleutelwoord wordt voor de komende jaren, voor Flanders Make en voor de hele economie.

Dirk Torfs - cartoon

 

Digitalisation at scale: Vision on successful implementation of Industry 4.0, focusing on technology and corporate culture

Vervolgens begon Biba Visnjicki, global head of digitalisation van de Tembo Group, aan haar keynote "Digitalisation at scale: Vision on successful implementation of Industry 4.0, focusing on technology and corporate culture".  Hierin nam ze de Digital Twin van Max Verstappen zijn kampioenenwagen en de approach van zijn team als voorbeeld. Om uiteindelijk te concluderen dat de digitale transformatie van je bedrijf zich moet voldoen op 3 vlakken:

  1. Op productieniveau, door te zorgen voor een klantgericht productiesysteem.
  2. Op organisatieniveau, door via een goede communicatie, flexibele teams en vertrouwen in de medewerkers een wendbare, flexibele organisatie te bereiken.
  3. Op business-modelniveau, door goed na te denken over je product en de toeleveringsketen en deel uit te maken van innovatieve ecosystemen.

Autonomous working vehicles in the industry

Van actief naar autonoom. Van woningen naar voertuigen. Collega Ellen van Nunen sprak in haar keynote “Autonomous working vehicles in the industry” over SLAM, of Simultaneous Localization and Mapping. Via deze bestaande technologie kan de omgeving van autonome voertuigen gemapt worden en houden we tegelijkertijd rekening met de ruimte en met statische en bewegende objecten. Deze technologie is echter niet robuust genoeg, maar Flanders Make heeft hiervoor volgende oplossingen ontwikkeld:

  1. We fusen SLAM met alternatieve lokalisatie oplossingen zoals markers, Wifi en camera beelden.
  2. We begrijpen de omgeving waarin het autonome voertuig rijdt door via AI de sensor data te verdelen in “known object classes”
  3. We leren en vermijden op een actieve manier de plaatsen waar de lokalisatie niet werkt. Eenmaal vastgereden rijdt het voertuig via back track dezelfde weg achterwaarts en onthoud hij dat deze route niet mogelijk is.

De combinatie van deze oplossingen zorgt voor een robuuste indoor lokalisatietechnologie die ingezet kan worden op de bedrijfsvloer.

Flanders Make demonstraties

Als laatste spreker voor de lunch sprak Flanders Make’s COO Marc Engels met moderator Indra Dewitte over de opgestelde demo’s. Op het Symposium kon je maar liefst 27 demo’s, de resultaten van ons technologisch onderzoek, live in werking zien. Opgedeeld volgens de nieuwe onderzoeksclusters: Production, Motion Products en End-to-End design operation zag je er autonome voertuigen, robots, een industrieel DC-netwerk met off-the-shelve componenten, VR robot programming, etc. De demo’s waren de hele dag door te bezoeken en de mensen die de technologie ontwikkeld hebben stonden paraat om op al je vragen te antwoorden.

Cartoon demo's

Bekaert & Duracell

Na een lekkere lunch, demotour en netwerkmoment was het podium voor Veerle van Wassenhove, VP Innovation van Bekaert. In haar keynote “From smart processes to smart solutions” had ze het over de digitale toekomst van Bekaert, waar innovatie, digitalisatie en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In het voorbeeld van de door hen ontwikkelde tool voor de condition monitoring van de stalen kabels van kabelbanen kwamen deze 3 pijlers mooi samen.

Vervolgens was het woord voor Jan Casteels van Duracell. Duracell, ’s werelds grootste producent van Alkaline batterijen, stond in 2013 voor een grote reorganisering van de Belgische tak van het bedrijf. De vraag “Hoe differentiëren we ons van onze concurrentie?” werd gesteld. Het opvoeren van de productiesnelheid bleek het antwoord, dit door middel van digitalisatie en automatisatie. Duracell implementeerde hiervoor:

  • Laser cleaning voor het automatisch reinigen van de batterijen. De operator met poetsdoek kon hierdoor elders ingezet worden.
  • AGV’s voor intern vervoer van de (half)fabricaten in de magazijnen.
  • Camera’s op de lijn die alle geproduceerde batterijcellen controleerden. Dit in tegenstelling tot de manuele steekproeven voordien.

Ook voorspellend onderhoud werd steeds belangrijker. Door minder, maar beter onderhoud (ondersteund door AI) uit te voeren kon Duracell de productiviteit nog opvoeren terwijl de kostprijs per geproduceerde cel naar beneden ging. Daarnaast neemt Duracell sinds 2016 ook mee aan, minstens 1, fundamenteel basisonderzoeksproject per jaar. Zo behouden ze de connectie met de nieuwste ontwikkelingen. Tot slot werd people management aangehaald als een belangrijke pijler in het succes van het bedrijf.

Geneesmiddelen produceren in 2030

Na de koffiepauze was het woord voor Yves Vancleemput van Janssen. Zijn onderwerp: “Geneesmiddelen produceren in 2030”. Het jaar 2020 bracht, door de Covid-crisis, een hoop uitdagingen met zich mee. Om zich hier in de toekomst beter tegen te wapenen werd er intern een plan opgezet “Geel 2030”, een “plant of the future” die adaptief, geconnecteerd en duurzaam moet worden. Gezien de huidige productie hier niet aan voldoet is er dus werk aan de winkel. Yves ging over de roadmap van het project en lichtte de 3 grote pijlers toe. In een notendop:

Een bijzonder inspirerend project waarvan we binnen enkele jaren het resultaat zullen kunnen zien.

  1. Adaptiviteit:
    1. Plug & produce: nieuwe productiecomponenten moeten meteen inzetbaar zijn.
    2. Technologie moet modulair, schaalbaar en herconfigureerbaar zijn.
    3. Naadloze technologie transfer van piloot bedrijf naar commercieel bedrijf, door te werken met dezelfde systemen in beide bedrijven.
  2. Connectiviteit:
    1. Volledig digitale waardeketen via digital twins van meso-tot macroniveau.
    2. “Product digital thread” met end-to-end data beschikbaarheid en zichtbaarheid.
    3. Digitale waardeketens opzetten om zo snel te kunnen schakelen wanneer kleine of grote veranderingen zich opdringen.
  3. Duurzaamheid:
    1. Op gebied van duurzaamheid wil Janssen 100% koolstofneutraal zijn tegen 2030.

Yves Vancleemput Janssen

 

The human-centric approach to drive innovation

De eer om als laatste keynote speaker het podium te betreden was voor Ank De Wilde, CEO van Absolem, met haar keynote over “The human-centric approach to drive innovation”. Het viel meteen op dat de stijl van Ank geheel verschillend was van de overige keynotes. Op basis van haar persoonlijke levensverhaal zocht ze een antwoord op de vraag: “Is technologie de echte driver voor groei en innovatie?” Het antwoord bleek in de mensen te zitten. De mensen in je bedrijf zorgen voor innovatie. De echte driver voor innovatie is dus een bedrijfscultuur die mensen naar waarde schat en ze laat uitblinken in hun kwaliteiten. Soft-skills zijn vitaal voor innovatie. Maar een bedrijfscultuur veranderen en de focus verleggen is vaak een moeilijk proces. Op de vraag “Hoe krijg je dit op de rails?” gaf Ank volgende antwoorden:

  1. Creëer betekenisvolle ervaringen
    1. Embrace the human and you will meet the professional (identificeer talenten)
  2. Sta gevoelens toe. Mensen voelen, ze hebben emoties. Laat gevoelens geen probleem zijn maar omhels ze.
  3. Bedrijven hebben nood aan leiderschap, niet aan hiërarchie. Lead by example.
  4. Stel doelen.

Uitreiking O&J Péters Prijs

Voordat Urbain Vandeurzen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Flanders Make aan de conclusies begon stond eerst nog de uitreiking van de O&J Péters Prijs op het programma. Deze werd uitgereikt aan Prof. Dr.-Ing. Michael Schmidt van de FriedrichAlexander-Universität Erlangen-Nürnberg voor zijn uitstekend vooruitstrevend onderzoek rond photonics, optics en lasertechnologie voor productie engineering.

The business transformation of the manufacturing industry, stopped or accelerated by the multi-crisis?

Urbain Vandeurzen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Flanders Make, stond als laatste op het programma met “The business transformation of the manufacturing industry, stopped or accelerated by the multi-crisis?”

Het zal niet verbazen dat we vandaag in een multi-crisis situatie zitten. Er is de nasleep van de coronacrisis, de geopolitieke crisis met de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de dominantiestrijd tussen de Verenigde Staten en China, de klimaatcrisis, enz.  Gelukkig zijn er ook nog positieve evoluties, met nieuwe technologieën zoals digitale transformatie, Industrie 4.0 & 5.0, duurzaamheid, slimme producten, etc.

Toch staat het businessmodel van Europa nu fundamenteel onder druk: we kunnen geen goedkope energie meer importeren uit Rusland en er zijn bevoorradingsproblemen vanuit China terwijl de defensie-uitgaven de hoogte ingaan. Hierdoor is het zeer waarschijnlijk dat de welvaart in Europa in een neerwaartse spiraal komt. Toch kunnen we deze spiraal doorprikken, door op korte termijn te focussen op:

  • Het versnellen van de digitalisatie;
  • Het aanpassen van budgetten en bevoorradingstrategieën in functie van de recessie;
  • Het verwezenlijken van energie onafhankelijkheid zonder de continuïteit & duurzaamheid in gevaar te brengen.

De winnaars van morgen zullen flexibiliteit en wendbaarheid op korte termijn combineren met strategische investeringen voor de lange termijn. De toekomst van de industrie blijft dus duurzaam, digitaal en competitief.

Symposium 2023 bijwonen?

Wil je graag onze volgende editie bijwonen? Laat het ons weten via onderstaand formulier. Wij houden je dan op de hoogte van zodra er meer informatie beschikbaar is. 

Kristof Vrancken, Communication Officer

Kristof Vrancken is sinds 2019 Digital Communication Officer bij Flanders Make. Als Digital Marketeer met ervaring in zowel B2B- als B2C-communicatie schrijft hij met een frisse blik op technologische innovatie, over wat letterlijk en figuurlijk beweegt binnen ons onderzoekscentrum.