Team stuurt onbemande boot de Atlantische oceaan over

Team stuurt onbemande boot de Atlantische oceaan over
De ontwikkeling van onbemande voertuigen wint in verschillende industrieën aan belang. 4 Vlaamse ingenieurs willen nu als eerste een autonome, onbemande boot de Atlantische Oceaan laten oversteken waarbij automatisch lucht- en waterkwaliteitsgegevens doorgeseind worden naar het vaste land. Flanders Make sponsort het initiatief en zorgt voor de nodige infrastructuur om het project vooruit te helpen.
Eén van de ingenieurs, Pieter-Jan Note, werkte voor Flanders Make als Core Lab Manager en vertelt enthousiast over zijn project: "In 2015 zijn we begonnen met het wild idee om na de studies samen iets innoverend en uitdagend op poten te zetten. We zagen potentieel in het capteren van oceaan data via een onbemande boot." Nu worden hier nog grote vervuilende boten met groot aantal bemanningsleden voor ingezet. "Dit kan efficiënter en duurzamer," zegt Pieter-Jan.
Het project is genoemd naar de Mahi een kleurrijke oceaanvis. Hij is zodanig snel en wendbaar dat hij bijna als enige vissoort vliegende vissen kan vangen. De Mahi boot kan dankzij camera’s en antennes zelfstandig objecten ontwijken en nodige informatie van schepen in de buurt opvangen, interpreteren en haar koers aanpassen. Intelligente sensoren zorgen ervoor dat lucht- en waterkwaliteitsgegevens doorgeseind worden naar het vaste land voor analyse van de oceaan. Door de afwezigheid van bemanning en omdat de boot volledig op zonne-energie vaart, kan dit voor de scheepvaart een duurzame en financiële win-win situatie betekenen.
"Deze technologieën zijn vandaag breed beschikbaar en maken het mogelijk om dit als klein team in eigen beheer zelf te ontwikkelen," zegt Pieter-Jan. De elektronica, software-ontwikkeling, de sensoren, GPS en constructie van de 4 meter lange boot uit basalt composiet werden allemaal in hun vrije tijd in elkaar geknutseld.
4 jaar testen
Na 4 jaar testen werd in 2019 een eerste prototype in het water gelaten voor een overtocht. "De eerste poging was geen onverdeeld succes, maar wel een waardevolle bèta-test", lacht Pieter-Jan. "De boot deed het voortreffelijk maar kwam in een storm terecht, kapseisde daarbij meermaals en bleef helaas ondersteboven liggen. Het was een leerrijke periode waarin we, zoals in een typisch ingenieur-project, hebben moeten leren uit onze fouten." Na een hachelijke reddingsactie wordt de boot nu klaargestoomd voor een nieuwe poging in het najaar van 2021.
Dankzij sponsors als Flanders Make kan het team budget vrijmaken voor nieuwe elektronica die beter bestand is tegen de zoutwateromgeving en investeren in een verbeterde stabiliteit van de boot. Het gebruik van flexibele zonnepanelen werd gevalideerd in de klimaatkamer met zonlicht simulatie van Flanders Make. Flanders Make heeft die kennis en infrastructuur in huis omdat die technologie ook interessant is voor de auto-industrie.
Pieter-Jan droomt ondertussen verder. "Columbus waagde zich 500 jaar geleden met 3 schepen en 100 bemanningsleden aan de overtocht. Nu kan een lichte boot dit traject binnenkort volledig autonoom varen. Bovendien zit hier geen grote maritieme organisatie achter maar gewoon 4 Vlaamse ingenieurs met een hart voor innovatie. Toch niet slecht", grapt Pieter-Jan.