Beter opladen van elektrische voertuigen met energie-efficiënte boordlader
Uitdaging
Om de uitstoot van broeikasgassen – en zo de opwarming van de aarde – tegen te gaan, is het zaak om massaal over te schakelen op elektrische voertuigen. Om die transitie vlotter te doen verlopen, moet het opladen van de batterijen nog verder op punt gesteld worden.
Oplossing: Compacte en energie-efficiënte boordlader voor EV's
Samen met Powerdale, specialist in technologie voor elektromobiliteit en energiebeheer, ontwikkelden we daarom een compacte en energie-efficiënte boordlader voor elektrische auto’s. Een boordlader is een apparaat dat is ingebouwd in een elektrische auto en wisselstroom omzet in gelijkstroom. De partners gebruikten daarvoor GaN-technologie, met galliumnitride in plaats van het meer gebruikelijke silicium. Dit maakt laders kleiner, energiezuiniger en sneller. Deze ontwikkeling maakt deel uit van het Europese project HiPERFORM.
Concreet ontwierpen we samen geavanceerde schakel- en laadtopologie (modulair ontwerp) van een boordlader. We optimaliseerden het ontwerp van de printplaten (moeder- en dochterbord) en een koelsysteem. Er werd een slim ontwerp van behuizing uitgetekend. Met een EV Charging Analyzer Tester verifieerden we de werking van het apparaat en registreerden alle afwijkingen.
Resultaat: boordlader met energie-efficiëntie van 97%
Het resultaat overtrof de verwachtingen. We slaagden erin om de energie-efficiëntie op te drijven tot gemiddeld 97%, zo’n 4% hoger dan een gebruikelijke boordlader die werkt silicium. De voordelen voor fabrikanten van originele apparatuur en voor eindgebruikers: slimme configuratie, energiebesparing door verhoging van de efficiëntie en modulair ontwerp (langzame of snelle laadsystemen).
De potentiële klanten voor deze veelbelovende innovatie zijn leveranciers van laadoplossingen, autofabrikanten en batterijsysteembedrijven. Ondertussen werken we al samen verder in een volgende Europees project, dat voortbouwt op de resultaten van HiPERFORM: HiEFFICIENT.