Ontwerp en prototyping van elektrische & hybride voertuigaandrijvingen
We maken ontwerpen en prototypes van elektrische en hybride voertuigaandrijvingen met het oog op de verbetering van het energieverbruik, de levensduur, de kosten en het comfort. Met behulp van ons simulatieplatform optimaliseren we het ontwerp en de besturingsarchitectuur van deze aandrijvingen. Verder integreren we proof-of-concepts voor validatie op testvoertuigen in laboratoriumomgevingen en op de weg.

Wat bieden we aan?
Fabrikanten van elektrische en hybride voertuigaandrijvingen en hun componenten zijn voortdurend op zoek naar manieren om de prestaties, energie-efficiëntie, betrouwbaarheid en/of compactheid te verbeteren. Onze simulatieplatformen maken voor een brede waaier van toepassingen een top-down- en bottom-up-benadering mogelijk voor het architectonisch ontwerp, de modellering en de integratie van elektrische en hybride aandrijvingen en hun componenten. Hiervoor richten we ons op:
- Hybridisatie & elektrificatie
- Strategieën voor de regeling van de voertuigdynamiek met koppelverdeling (‘torque vectoring’) en (actieve) ophanging
- Impact van een grotere autonomie en hogere functionele veiligheid voor voertuigaandrijvingen
- Geavanceerde ECO-energiemanagementsystemen (opladen, rijden, routing en comfort)
We ondersteunen je hele proces: van applicatievereisten over architectuur, conceptevaluatie, (co-)design en het bouwen van proof-of-concepts, inclusief software-implementatie, tot validatie.
Onze unieke software
We maken in dit proces gebruik van verschillende unieke softwaretools:
- Virtueel simulatie- en optimalisatieplatform, ontwikkeld in MatLab, voor energiemanagementstrategieën voor hybride elektrische voertuigen, hybride energieopslagsystemen en dimensionering van aandrijfsystemen
- Statische, hybride en dynamische modellen en modellen met geparametriseerde eindige elementen (FE), bijvoorbeeld elektrische variabele transmissies (EVT), in Matlab/Simulink
- Gevalideerde voertuigmodellen voor voertuigdynamica-toepassingen
Getuigenis uit de praktijk
Maximale optimalisatie van actieradius van elektrische aandrijving.
Probleem
Het stroomverbruik is de belangrijkste uitdaging in elektrische voertuigen. Hoe kunnen we de actieradius maximaliseren zonder afbreuk te doen aan de prestaties van het voertuig?
Oplossing
We maken gebruik van software-algoritmen die de sturing van elk wiel onafhankelijk beheren. We passen koppelverdeling (TV – ‘torque vectoring’) toe en optimaliseren tegelijkertijd de verliezen van de elektrische aandrijving.
Toegevoegde waarde voor de klant
We hebben door de integratie van deze ontwikkelingen de efficiëntie en actieradius van het voertuig aanzienlijk kunnen verbeteren. Door het karakteriseren van componentverliezen via een softwareontwikkeling konden we het elektriciteitsverbruik met 4,6% verlagen. Bij combinatie van deze softwareontwikkeling met koppelverdeling gaven validatietests een daling van het elektriciteitsverbruik met 11,4% aan.