Geluidsreductie door lichte vibro-akoestische metamaterialen
We hebben een gepatenteerde metamateriaaltechnologie ontwikkeld die uitstekende prestaties op het vlak van geluids- en trillingsdemping combineert met een laag gewicht en een compact volume. Met deze technologie helpen we bedrijven om uitstekende NVH-prestaties te realiseren.
*Een metamateriaal (van het Griekse woord μετά (meta), wat "buiten" betekent, en het Latijnse woord materia, wat "materie" of "materiaal" betekent) is elk materiaal dat ontworpen is om een eigenschap te hebben die niet in natuurlijk voorkomende materialen voorkomt. Ze bestaan uit assemblages van meerdere elementen uit composietmaterialen zoals metalen en kunststoffen. De materialen zijn meestal gerangschikt in herhalende patronen, op schalen die kleiner zijn dan de golflengten van de verschijnselen die ze beïnvloeden.

Wat bieden we aan?
Wij helpen bedrijven die op zoek zijn naar stillere producten door:
- een analyse van de huidige stand van zaken op het vlak van geluid en trillingen;
- een evaluatie van het potentieel van een oplossing met een metamateriaal, dit op basis van de relevante transmissiepaden en de frequentiespectra van de NVH-signalen;
- het ontwerpen en valideren van een prototype van de geïdentificeerde oplossing.
Onze gepatenteerde metamateriaaltechnologie biedt niet alleen een oplossing voor OEM's in de machine-, apparaten-, transport- of bouwindustrie, maar ook voor bedrijven die gespecialiseerd zijn in het achteraf aanpassen van machines – bijvoorbeeld de integratie van AC-leidingen.
Onze unieke software & hardware
Wij maken in dit proces gebruik van verschillende unieke software- en hardwaretools:
- Breed scala aan sensoren en bekrachtigers voor het uitvoeren van vibro-akoestische evaluaties.
- In eigen huis ontwikkelde softwaretool om het ontwerp/de geometrie van de resonatoren te optimaliseren en zo de stopband op de gewenste frequentie te creëren.
Getuigenis uit de praktijk
Vibro-akoestische lichtgewichtisolatie in een Range Rover Evoque.
Probleem
Omdat productontwerpers op zoek zijn naar lichtere materialen om de prestaties te verhogen of het energieverbruik te verlagen, volstaan klassieke (zware) geluids- en trillingsoplossingen niet meer.
Oplossing
In een Range Rover Evoque hebben we aan de binnenzijde van de kofferbak, boven het wiel en de schokdemper, isolatie aangebracht met behulp van vibro-akoestische lichtgewichtmaterialen.
Toegevoegde waarde voor de klant
Het gebruik van metamaterialen resulteert in een sterk verminderd geluids- en/of trillingsniveau in machines. Deze vibro-akoestische isolatie bleek even efficiënt te zijn op het vlak van trillingsdemping als traditionele isolatie, maar weegt 50% minder.