Overslaan en naar de inhoud gaan
Home > Projects > Smart Highway

Smart Highway

Uitdaging

Smart Highway bouwt verder op het CONCORDA-project. Dit Europese project draagt bij tot het klaarmaken van de Europese snelwegen voor automatisch rijden en truck platooning met een lange rij, kort op elkaar volgende vrachtwagens. Het ‘Smart Highway’-project wil verder gaan dan de doelstellingen van CONCORDA. Flanders Make werkt samen met IMEC om een high-tech testomgeving te ontwikkelen om zo het gebruik van nieuwe technologieën te ondersteunen en het aanbieden van slimme lokalisatie- en real-life bestuurdersmonitoringoplossingen mogelijk te maken. Om deze uitdagingen te kunnen waarmaken, moeten we de volgende zaken ontwikkelen:

  • Een flexibel, door 5G ondersteunde testomgeving door de integratie van softwaregestuurde radiomodules (SDR-modules);
  • Een gedistribueerd computerplatform;
  • Perceptietechnologieën voor een betere lokalisatie;
  • Regelgeving en beleid;
  • Verkeersmodellering;
  • Impactbeoordeling.           

Het ‘Smart Highway'-project wil een testomgeving opzetten én gebruiken om deze technologieën in een gemeenschappelijke real-life testomgeving te evalueren. In deze testomgeving zullen lokale mobiele netwerkoperatoren hun eigen netwerktechnologie en service-innovaties voor weggebruikers en de automobielindustrie, enz. kunnen valideren Dit impliceert een sterke industriële bijdrage aan het project van autobouwers/OEM’s, telecommunicatieoperatoren, netwerkverdelers én ITS-serviceproviders.

Projectdoelstellingen

Het hoofddoel van Smart Highway is de uitbreiding van de CONCORDA-testomgevingsarchitectuur. Smart Highway focust op locatietechnologie, bestuurdersmonitoring en de bouw van een boordunitprototype (d.w.z. de hardware die in de wagen wordt gebruikt om te communiceren met andere voertuigen en de weginfrastructuur).

Het uiteindelijke doel van het project is een verbonden slimme wagen.

Om dit doel te bereiken, zullen we de huidige CONCORDA-testomgevingsarchitectuur moeten uitbreiden met:

  • Infrastructuur om de mobiele randverwerkingscapaciteiten uit te breiden naar de boordunit (OBU);
  • Softwaregestuurde radiomodules (SDR-modules) om een flexibele door 5G ondersteunde testomgeving op te bouwen;
  • Een hybride simulatieomgeving (d.w.z. een digitale tweeling van de testomgeving met virtuele voertuigen die interacties kunnen aangaan met de echte testomgeving en met echte voertuigen) om de in ontwikkeling zijnde autonome functies op een veilige en grootschalige wijze te kunnen testen.

Bovendien zullen we:

  • De OBU’s moeten uitbreiden met basisdetectiecapaciteiten voor autonome functies (bijv. detectie van obstakels).
  • Het gedistribueerde computerplatform moeten uitbreiden met functionaliteiten voor de opvolging en het beheer van hulpbronnen.
  • De absolute en relatieve voertuiglocatie/-positie binnen een dynamische omgeving moeten kunnen afleiden. Dit zal gebeuren door het onderzoeken van LTE-V AoA-TOA-lokalisatie met een duidelijke focus op tunnels en door het bouwen van een accuraat hybride GNSS-VLP-systeem (Global Navigation Satellite System–Visible Light Positioning) een naadloze lokalisatie van voertuigen, zowel outdoors als in tunnels.
  • Bestuurdersmonitoringtechnologieën in kaart moeten brengen en een gepast systeem moeten definiëren voor de contactloze, robuuste, betrouwbare en niet-ingrijpende detectie van vitale signalen vanuit bestuurders en passagiers.
  • De precieze impact van het voorgestelde pilootsysteem op korte- en langeretermijnprocessen alsook de doelstellingen van de stakeholders binnen een Vlaams ecosysteem voor zelfrijdende voertuigen moeten definiëren, zowel vanuit zakelijk oogpunt als vanuit een verkeersmanagementperspectief.

Economische waarde

Op korte termijn: aan de industrie (autobouwers / OEM’s, telecommunicatieoperatoren, netwerkproviders en ITS-serviceproviders) een testomgeving aanbieden voor de verdere ontwikkeling en validering van hun producten.

Op lange termijn: een vlotter verkeer tot stand brengen door toevoeging van communicatie tussen voertuigen en infrastructuur. Deze toegevoegde communicatie laat toe om sneller/minder abrupt te remmen, dichter bij elkaar te rijden en vlot te manoeuvreren, wat allemaal zal bijdragen tot een daling van het aantal verkeersongevallen en verkeersfiles.

Contact

Projectmanager Bart Lannoo (Senior Business Developer bij de IDLab-onderzoeksgroep van de Universiteit Antwerpen en Imec) – bart.lannoo@imec.be

Projectmanager Christoph Mannaerts (Application Engineer bij Flanders Make) – Christoph.mannaerts@flandersmake.be

Project partners

Afbeeldingsresultaat voor idlab logo Afbeeldingsresultaat voor Septentrio logo
Afbeeldingsresultaat voor telenet logo Afbeeldingsresultaat voor ericsson logo png
Afbeeldingsresultaat voor Accelleran logo
 
Afbeeldingsresultaat voor kuleuven
Afbeeldingsresultaat voor vlaamse overheid departement mobiliteit en openbare werken logo

 

 

Looptijd: 
2/01/2018 tot 31/12/2021