Industrie 4.0 rapport - Waar focussen bedrijven nu op?
Industrie 4.0 rapport - Waar focussen bedrijven nu op?
Tijdens de zomer van 2021 voerde Flanders Make een nieuwe Industrie 4.0-enquête uit en vergeleek de resultaten met de inzichten die in 2019 werden opgedaan.
10 belangrijkste bevindingen in een notendop:
1. DUURZAAMHEID IS DE MOTOR VAN DE INDUSTRIE
Duurzaamheid is niet langer een optie - het is een noodzaak. Bedrijven begrijpen dat het creëren van duurzame producten, diensten en productiesystemen de nieuwe norm wordt om te overleven in de maakindustrie. Met een gemiddeld belang van 70% voor de verschillende deelaspecten geven de deelnemende bedrijven aan dat duurzaamheid hoog op hun agenda staat.
2. BEDRIJVEN ZIJN MEER DAN OOIT KLAAR VOOR INDUSTRIE 4.0
45% van onze bedrijven is klaar voor Industrie 4.0 (+13% ten opzichte van 2019) en geeft zichzelf een gemiddelde beoordeling van 76%. Dit is veelbelovend, aangezien zij acteren in een snel evoluerende context. Verrassend genoeg heeft de bedrijfsgrootte bijna geen invloed op de Industrie 4.0-readyness.
3. DE BELANGRIJKSTE DRIJFVEREN VOOR DIGITALISERING ZIJN GEBASEERD OP KOSTENREDUCTIE
Vooral bij grotere bedrijven zijn de belangrijkste drijfveren voor digitalisering nu kostengebaseerd (62%), terwijl er in 2019 een duidelijk evenwicht was tussen kostengebaseerde en omzetgebaseerde drijfveren. De opgedane ervaring geeft hen belangrijke inzichten in het rendement van hun digitaliseringsacties.
4. BEDRIJVEN RICHTEN ZICH WEER MEER OP INNOVATIE EN DIGITALISERING
Na het moeilijke jaar 2020 begint het merendeel van de bedrijven zich opnieuw te richten op innovatie (66%) en bijna alle bedrijven (96%) plaatsen digitale transformatie hoog op hun agenda. Zowel innovatie als digitale transformatie zijn onontbeerlijk om competitief te blijven in een zeer uitdagende globale markt.
5. HET AANTAL SAMENWERKENDE ECOSYSTEMEN NEEMT TOE
Tot nu toe erkent slechts 1 op de 4 bedrijven de voordelen van samenwerking in ecosystemen, wat een belangrijke motor is voor duurzame groei. Meer bewustwording en actieve betrokkenheid kunnen een groot verschil maken voor het concurrentievermogen van onze industrie!
6. AI EN BIG DATA ZIJN DE TECHNOLOGIEËN WAAR BEDRIJVEN HET MEESTE VERTROUWEN IN HEBBEN
In vergelijking met 2019 zijn AI en big data nog steeds de technologieën waar bedrijven het meeste vertrouwen in hebben. Nu is ook robotisering doorgedrongen tot de top 3.
7. HET GEBRUIK VAN DIGITAL TWINS VOOR PRODUCT DESIGN WORDT STEEDS BELANGRIJKER
34% van de bedrijven maakt gebruik van de technologie van digital twins, en bijna de helft van hen gebruikt die voor de validatie van product design. Meer dan 1 op 4 van hen vertrouwt op digitale tweelingen voor onderhoudsondersteuning en scenarioanalyses. Het is de hoogste tijd voor onze bedrijven om deze disruptieve technologie verder te omarmen.
8. VOOR DE MEESTE BEDRIJVEN IS EEN DIGITALE WERKVLOER DE GROOTSTE OPPORTUNITEIT
45% van de bedrijven is van mening dat een digitale werkvloer de grootste opportuniteit van digitalisering is. Meer dan 60% zegt echter dat het vinden van het nodige digitale talent hun grootste uitdaging blijft voor de succesvolle digitalisering van hun bedrijfsprocessen. Investeren in de ontwikkeling van de beroepsbevolking zal voor onze industrie van cruciaal belang zijn om een concurrentievoordeel te behalen, waarbij de mens in de productie echt centraal komt te staan.
9. BIG DATA ZIJN EEN BELANGRIJKE TROEF, MAAR VEEL BEDRIJVEN WORSTELEN ER NOG MEE
8 op de 10 bedrijven verzamelt data, maar bijna 60% van hen worstelt nog met het effectief gebruiken en benutten van die data. Bovendien beschikt slechts 28% van de bedrijven over een OT-afdeling, die eigenlijk een leidende rol op zich zou moeten nemen in een succesvolle Industrie 4.0-implementatie, te beginnen met de installatie van een solide IOT-infrastructuur.
10. VOORRAADBEHEERSTRATEGIEËN VERSCHUIVEN NAAR HET VERZEKEREN VAN BESCHIKBAARHEID
Als gevolg van de corona-crisis verschuift de kijk op voorraadbeheer naar beschikbaarheid, wat betekent dat 22% van de bedrijven meer voorraad aanhoudt om minder afhankelijk te zijn van vertragingen in de toeleveringsketen. Bijna de helft van de bedrijven overweegt hun bevoorradingsstrategie aan te passen.