Flanders Make lanceert versnellingsprogramma voor end-to-end digitalisering met Vandewiele, Picanol, Atlas Copco, CNH, Crops en Sabca

24 juni, Marke - Flanders Make lanceert in het Vandewiele Experience Center een versnellingsprogramma voor de end-to-end digitalisering van Vlaamse productiebedrijven. Concreet ondersteunt het onderzoekscentrum 6 topbedrijven - Vandewiele, Picanol, Atlas Copco, CNH, Crops en Sabca - om hun productie in 5 jaar tijd volledig en duurzaam te digitaliseren. Om te garanderen dat het programma de brede industrie ten goede komt krijgen andere productiebedrijven uitgebreid de kans om hieruit te leren hoe ook zij de noodzakelijke digitaliseringsstappen kunnen zetten om competitief te blijven en productie in ons land te houden of op te starten.

Bij end-to-end digitalisering worden alle processen op elkaar afgestemd tijdens de digitalisering, van productontwerp tot productiecontrole en -sturing. Dit gaat stappen verder dan zogenaamde eilandautomatisering, waar meestal maar één aspect in de productieketen wordt aangepakt.

Rol van Flanders Make

“De voornaamste rol van Flanders Make de komende vijf jaar is die van katalysator van een diepgaande bedrijfstransformatie van de maakindustrie, die meer competitief, digitaal en duurzaam zal zijn, en van andere industrieën die voor vergelijkbare uitdagingen in productie staan. Onze aanpak ondersteunt de ambitie van de Vlaamse regering om een innovatieleider te worden onder de Europese topregio's. Via dit ambitieuze versnellingsprogramma neemt Flanders Make samen met zes topbedrijven het voortouw om de business transformatie te realiseren die cruciaal is voor de competitiviteit van onze industrie in Vlaanderen”, zegt Flanders Make Voorzitter Urbain Vandeurzen.

Het onderzoekscentrum creëert in eerste instantie demonstratie omgevingen in zijn co-creatiecentrum in Kortrijk. Die vormen de basis voor piloot productielijnen bij de deelnemende bedrijven. Hieruit leren ze hoe ze hun volledige productie versneld en duurzaam kunnen digitaliseren, wat hun in staat stelt om een grote mix van producten in lage volumes te maken, op maat van hun klanten. De realisaties bij de zes leadbedrijven kunnen vervolgens anderen inspireren.

Expertise opbouwen voor de brede industrie

“We kiezen met dit end-to-end digitaliseringsprogramma bewust voor een aanpak over meerdere sectoren heen, zodat de kennis en kunde die we opdoen toepasbaar is voor de brede industrie. De betrokken bedrijven zullen ook nauw samenwerken met lokale en Europese technologieontwikkelaars en -integratoren. Dit zal bijdragen tot een grotere onafhankelijkheid van technologieleveranciers die traditioneel nog vaak aan de andere kant van de wereld gevestigd zijn. Door samen voluit in te zetten op digitalisering in een duurzaam kader, met doorgedreven aandacht voor werkbaar werk, kunnen we productiebedrijven in Vlaanderen verankeren en ook nieuwe productie opzetten”, legt Dirk Torfs, CEO Flanders Make uit.

"Als technologische innovator in de maakindustrie zijn we bij Vandewiele trots deel uit te maken van dit programma, met het oog op het creëren van digitaal onderling geconnecteerde productiecellen van de toekomst.  Deze nieuwe technologieën zullen niet enkel bijdragen tot de groei van ons bedrijf maar tevens een inspiratie zijn voor andere maakbedrijven, waardoor ook zij duurzamer zullen digitaliseren en hun ecologische voetafdruk verkleinen”, licht Charles Beauduin, President Vandewiele, toe.

totale Investering van 65 miljoen EURO

De deelnemende bedrijven investeren 54 miljoen euro in het acceleratorprogramma. Bovendien doet de Vlaamse overheid daar nog eens 11 miljoen euro bovenop. Het totale budget komt daarmee op 65 miljoen euro en toont de torenhoge ambities van dit project aan. "Met 11 miljoen euro Vlaamse Veerkrachtmiddelen hebben we een versnellingsprogramma in gang gezet, waarbij zes technologieleiders trekker en voorbeeld zijn voor onze hele Vlaamse maakindustrie.  Dat is een mooi voorbeeld van Vlaamse verankering en spitstechnologie.  De focus op een integrale aanpak van de digitalisering verhoogt niet alleen de productkwaliteit, maar maakt het productieproces ook vlotter en meer wendbaar voor werknemers”, concludeert Jo Brouns, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Landbouw.

Dit programma, met contractnummer VVO21/08, kadert in het Vlaamse Relanceplan Vlaamse Veerkracht en geniet de steun van het Departement EWI van de Vlaamse Overheid en van de Europese Unie (RRF).

Met de steun van

Vlaamse overheid
Department economie, wetenschap & innovatie (EWI)
NextGenerationEU
Linda Corstjens, PR & Communication Manager

Linda Corstjens heeft meer dan 20 jaar ervaring in communicatie & PR in research-, B2B- en B2C-omgevingen. In 2010 startte ze bij Flanders’ Drive als PR & Communicatie Manager om vervolgens, in 2014 bij de geboorte van Flanders Make, door te starten als PR & Communicatie Manager van Flanders Make.

More about