Autonome shuttles zonder veiligheidssteward op Terhills tegen eind 2022

Innovatieproject van LRM, De Lijn en Flanders Make met steun van EFRO en de Vlaamse overheid

Maasmechelen/Dilsen-Stokkem – In aanwezigheid van Vlaams minister van Economie & Innovatie Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters en gedeputeerde van Economie Tom Vandeput, werd op Terhills het startschot gegeven voor een innovatieproject rond zelfrijdende shuttles. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM, Flanders Make en De Lijn hebben de ambitie om een vervoerssysteem van zelfrijdende shuttles te ontwikkelen die zonder veiligheidssteward een traject van 2,5 km kan afleggen, heen en weer. Terhills wordt een multimodale proeftuin waar nieuwe voertuigen, technologieën, infrastructuur en diensten getest kunnen worden in een gecontroleerde en veilige omgeving. Diverse vervoersmiddelen worden via een mobiliteitsapp ter beschikking gesteld van zowel gasten die verblijven in het Terhills Resort als dagjestoeristen. Tegen eind 2022 wordt het innovatieproject afgerond met de realisatie van een eigen autonoom vervoerssysteem. ’Smart Mobility Terhills’ wordt financieel ondersteund door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en de Vlaamse overheid.

De Limburgse Investeringsmaatschappij LRM heeft als opdracht om de voormalige mijnsite van Eisden om te vormen tot een bovenregionale toeristische bestemming. Verschillende trekpleisters werden al ontwikkeld, zoals het Terhills Cablepark, het Terhills Hotel, de hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen en het wellnesscomplex Elaisa. In juni opent het pronkstuk van de site, namelijk het vakantiepark Terhills Resort met zijn 250 vakantiewoningen, gebouwd en gefinancierd door LRM en beheerd door Center Parcs. Een shuttletraject verbindt al deze trekpleisters met elkaar. De weg is volledig op privéterrein gelegen.

Kleine stad

De Terhills-site is vergelijkbaar met een kleine stad, met erg complexe mobiliteitsuitdagingen en vervoersstromen. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM, Flanders Make en De Lijn bundelen de krachten om een duurzaam en innovatief mobiliteitsmodel te ontwikkelen, voor zowel de verblijfsgasten als voor dagjestoeristen op de Terhills-site.

“De site is de komende twee jaar niet alleen een oase van rust en beleving,” zegt Tom Vanham, Algemeen Directeur van LRM, “maar ook een heus living lab voor allerhande mobiliteitsoplossingen. Nieuwe voertuigen, technologieën, infrastructuur en diensten kunnen er volop getest worden in een gecontroleerde omgeving op privaat terrein. De eerste testen met autonome voertuigen vinden vandaag al plaats op Terhills. We hebben een mobiliteitsapp in ontwikkeling die alle vervoersmiddelen en deelsystemen op de site via één gebruiksvriendelijke interface toegankelijk zal maken. Shuttles, fietsen, e-golfkarren, e-boten en e-steps zijn elk een belangrijk stukje van de mobiliteitspuzzel. Dat maakt van Terhills een ministad, waar inzake innovatie en mobiliteit enorm veel kansen voor onderzoek en innovatie liggen. Omdat we hier op privaat terrein zitten, is de site erg interessant voor jonge bedrijven die technologieën, sensoren, apparatuur of software voor zelfrijdende voertuigen willen ontwikkelen.”

Autonoom vervoerssysteem

Het EFRO-project ‘Smart Mobility Terhills’ wil een volledige mobiliteitsoplossing aanbieden aan bezoekers van het uitgestrekte Terhills-gebied. De reeds aangelegde shuttlebaan verbindt de belangrijkste trekpleisters op de Terhills-site.

Bezoekers en verblijvers kunnen via een innovatieve smartphoneapplicatie hun volledige mobiliteitsbehoeften organiseren. Zo ontdekken ze makkelijk de plaatsen waar ze fietsen en elektrische bootjes kunnen huren, ontgrendelen ze elektrische steps uit een laadstation, of nemen ze de elektrische shuttle aan de dichtstbijzijnde halte.

Centraal in het innovatieproject, en aanvullend op het bestaande vervoersaanbod, willen de projectpartners LRM, Flanders Make en De Lijn op de site een eigen autonoom vervoerssysteem met zelfrijdende shuttles ontwikkelen tegen eind 2022.

Rol van Flanders Make

“We willen zowel de zelfrijdende shuttles als de reacties van de passagiers grondig testen en analyseren”, zegt Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. “Deze site op privéterrein vormt een ideale gecontroleerde proeftuinomgeving waar technologieaanbieders hun nieuwste innovaties langere tijd in reële omstandigheden kunnen testen. Nu hebben zelfrijdende shuttles nog een veiligheidssteward aan boord en rijden ze relatief traag. Onze ambitie is om de shuttles zo veilig en performant te maken dat ze volledig zelfstandig kunnen rijden. Via een camerasysteem blijven ze verbonden met een controlecentrum. Daar kan de besturing indien nodig worden overgenomen. Dit is een belangrijke stap naar autonoom rijdende voertuigen op de openbare weg.” Via dit project ondersteunt Flanders Make:

  1. De vereiste connectiviteit om:
    1. Stapsgewijs de technologie van zelfrijdende voertuigen te testen;
    2. De vereiste capaciteit van mobiliteitsoplossingen in te schatten;
    3. Het gedrag van gebruikers te evalueren en te beïnvloeden. 
  2. De Vlaamse en Europese technologieaanbieders om:
    1. Hun technologie inzake Key Performance Indicators, zoals betrouwbaarheid, te testen in een realistische omgeving gedurende een lange(re) periode;
    2. Data analyses uit te voeren, inzichten te vergaren en hun technologie te verbeteren. 

Disruptieve mobiliteit

“Digitalisering, automatisering en innovatie zijn het antwoord op de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst”, zegt Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits. “Ze maken de transitie naar een duurzamer mobiliteitsmodel mogelijk. De connectiviteit en wisselwerking van de autonome shuttles met de gebruiker en met andere vervoersmiddelen zoals elektrische bootjes, fietsen en steps wordt hier onderzocht en geïmplementeerd. Deze unieke belevingssite - die zijn gelijke niet kent in de Euregio - wordt een inspiratiebron voor een duurzaam, slim en geïntegreerd mobiliteitssysteem in gans Vlaanderen.”

“Als we congestie, parkeerdruk en ongevallen willen terugdringen, zullen we nieuwe technologieën moeten omarmen en stimuleren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Dit project op de site van Terhills kadert perfect in mijn beleidsdoelstelling om meer in te zetten op slimme en innovatieve infrastructuur. Zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst een steeds belangrijker deel uitmaken van de mobiliteitsmix. Ze zullen niet alleen de kwaliteit van gedeeld vervoer verbeteren, maar het ook vlotter en veiliger maken.”

Gedeputeerde van Economie en Europa en POM-voorzitter Tom Vandeput: “De mobiliteit van de toekomst, één van de ambities van SALKturbo, wordt hier in het vakantiepark gemaakt. Dit project creëert een unieke test- en onderzoeksomgeving voor autonome vervoerstechnologie en zet Limburg als innovatieve regio andermaal op de kaart in Vlaanderen en de ruime Euregio. Terhills biedt een sterke setting voor het opbouwen van expertise die met Limburgse, Vlaamse en buitenlandse investeerders kan worden gedeeld. De marktintroductie van deze complexe technologie krijgt zo een grote impuls. Voor POM Limburg is deze site een interessant voorbeeld voor de realisatie van een innovatief intern mobiliteitssysteem bij de herstructurering van bestaande of de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen in onze provincie. De inzet van de bijna 800.000 euro Europese middelen uit het aflopende EFRO-programma vormt een belangrijke opstap voor nieuwe investeringen die perfect past in het nieuwe transitieprogramma dat vanaf volgend jaar in uitvoering gaat. Limburg is daarmee een pionier voor slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen.”

Het slimme mobiliteitsproject kost 4 miljoen euro, waarvan 789.799 euro wordt aangebracht door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Ook de Vlaamse overheid past 836.811 euro bij. De rest wordt geïnvesteerd door de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM. Flanders Make en De Lijn zijn strategische en wetenschappelijke partners in het project.

Partners

Flanders Make Logo
LRM logo
Logo de lijn
Logo vlaio
EFRO logo
Vlaanderen logo
EU logo

Contacteer ons

Wil je graag meer informatie over dit project of onze rol erin? Laat het ons weten!

More about