Autonome voertuigen voor sensor testen
Flanders Make biedt uitgebreide testplatformen voor autonome en elektrische voertuigen – zowel indoor, op de weg, als op het veld.
Onze testinfrastructuur laat bedrijven toe om hun technologieën in realistische omstandigheden te ontwikkelen, te valideren en te demonstreren.
Autonome indoor voertuigen
Onze testplatformen bestaan uit AGV’s (Automatisch Geleide Voertuigen), mobiele robots, drones en lokalisatieapparatuur. Ook hier zorgt de open besturingsarchitectuur voor maximale flexibiliteit bij het ontwikkelen en testen van uw eigen oplossingen.
Automatisch Geleide Voertuigen (AGV(s)
We stellen onze AGV's ter beschikking voor het testen van componenten op - systeemniveau, zoals lokalisatie- en navigatieoplossingen.
Drones
We bieden aan de industrie lokalisatie- en besturingsoplossingen voor hun specifieke droneactiviteiten aan. Dit omvat onder andere:
- Nauwkeurige en robuuste lokalisatieoplossingen met behulp van goedkope sensorsets en geavanceerde algoritmen.
- Automatiserings- en besturingsoplossingen voor een veilige en efficiënte werking.
Oplossingen op maat voor industriële use cases zoals automatische monitoring van inventaris/machines voor magazijnen die gebruik maken van drones.
Mobiele robots & robotarmen
We stellen 2 mobiele robots en 1 robotarm ter beschikking als:
- Testplatform voor het combineren van gegevens om een autonome functie uit te voeren
- Opleidingstool voor robotprogrammering
eRTIS
eRTIS is een geïntegreerde real-time beeldvormingssonar voor 3D-detectie en -beleving in ruwe omgevingen die het gebruik van sensoren op visuele basis onmogelijk maken (donker, stoffig, waterpartikels, ...). De complete omgeving vóór de sensor wordt in één meting gevat. We stellen eRTIS ter beschikking voor:
- 3D detectie
- Beeldvorming in ruwe omgevingen waarin sensoren op visuele basis niet gebruikt kunnen worden
Autonome wegvoertuigen
We beschikken over verschillende geautomatiseerde wegplatformen, van karts tot volledig uitgeruste wagens. Dankzij de open besturingsarchitectuur kunnen deze voertuigen gebruikt worden voor:
- het valideren van eigen besturingsstrategieën,
- het testen van nieuwe sensortechnologieën,
- en het demonstreren van toepassingen in uw eigen werkomgeving.
Elektrisch voertuig met individuele wielcontrole
We bouwden een elektrische aandrijving met 4 motoren, extra sensoren, een automatisch stuur en computer in een Range Rover Evoque zodat we hiermee autonoom kunnen rijden.
Het voertuig doet dienst als onderzoek- en testplatform voor elektrificatie en automatisch rijden. U kunt uw eigen oplossingen valideren of ons testvoertuig gebruiken om innovatieve ideeën te ontwikkelen en uit te proberen.
Hybride voertuig met in-wiel elektromotoren
We bouwden een P4-hybrid-through-the-road aandrijflijn, met in-wiel elektromotoren in de achterwielen, in een Range Rover Evoque. Ieder achterwiel is voorzien van een eigen actieve ophanging.
Het voertuig doet nu dienst als onderzoek- en testplatform voor voertuig controle aspecten (bvb. torque vectoring) en onderzoek naar het verbeteren van het rijcomfort.
Testuitrusting voor elektrische en hybride voertuigen
We stellen onze expertise in het testen van elektrische en hybride voertuigen op een rollenbank en op de weg en in de monitoring van een wagenpark ter beschikking. Onze infrastructuur en apparatuur stellen ons in staat om onze expertise toe te passen en om uitgebreide evaluaties op te maken van voertuigen, hun prestaties en hun gedragingen. Daarnaast bieden we ook de volgende testmogelijkheden aan:
- Testen en evalueren van aandrijfcomponenten en subsystemen via het Open Vehicle Platform;
- Vermogenselektronica en het testen van de aandrijflijn van het voertuig tot 350kW
- Laadinfrastructuur voor auto's in de G2V- en V2G-modus;
- Prestaties van laadsystemen (incl. standaard test- en analysecommunicatieprotocol (PWM, PLC);
- Meetmethoden met hoge nauwkeurigheid, speciaal ontwikkeld voor de analyse van elektrische signalen zoals beschreven in IEC 61851-1;
- Testen en valideren van controlesysteemeenheden (CSU's) en energiemanagementsystemen (EMS's) voor voertuigaandrijvingen.
Autonome landbouwvoertuigen
Voor autonome landbouwvoertuigen bieden we een realistische testomgeving aan om de autonome werking en navigatie in uitdagende omstandigheden te onderzoeken en te verfijnen.
Ons testplatform bestaat uit:
- Een tractor met automatische besturing aan boord, uitgerust met een frontlader.
- Een hiermee verbonden open besturingsplatform. Dit platform maakt besturing van ‘rapid prototyping’ mogelijk voor:
- de autonome uitvoering van werktaken met verschillende tools;
- het autonoom rijden op onverhard terrein.
Bovendien kunnen met het verbonden open besturingsplatform ook innovaties getest worden op het vlak van:
- autonome bedrijfs- en rijfuncties;
- implementatie van nieuwe hardware, componenten en subsystemen in een relevante omgeving.
Nieuwe softwareroutines, incl. AI toepassingen, kunnen worden ingezet op de verschillende computerunits, incl. de specifieke platformen voor autonoom rijden en platformen voor een snelle besturing.
Recorder
Realistische data voor snelle ontwikkeling
In de ontwikkelingscyclus van autonome mobiele systemen is echte waarnemingsdata essentieel om software en algoritmen te verbeteren. Onze Recorder versnelt dit proces.
Met sensoren, camera’s en GPS-systemen op een mobiel platform worden real-world observaties vastgelegd — zowel binnen als buiten. Zo kunnen robuustheid en nauwkeurigheid van software getest worden op basis van gesynchroniseerde datasets, zonder dat er al een fysiek prototype nodig is.
De Recorder is beschikbaar voor:
- Registratie in bedrijfsspecifieke omgevingen met de sensoren die beschikbaar zijn op het platform
- Genereren van volledig gesynchroniseerde datasets in de binnen- en buitenomgeving bij Flanders Make
- Testen van nieuwe sensoren geïntegreerd in de open HW/SW-architectuur van het platform
- Testen van nieuwe sensorconfiguraties
Technische specificaties
Technische specificaties voor:
Wil je meer informatie?
Vul onderstaand formulier in en we contacteren je zo snel mogelijk.