Overslaan en naar de inhoud gaan
Home > Projects > Electromagnetic Torque Ripple Reduction for drivetrains

Electromagnetic Torque Ripple Reduction for drivetrains

Uitdaging

De uitdaging voor dit project is het verminderen van koppelfluctuaties bij de rotatie van een as binnen in een aandrijflijn en, meer specifiek, het gebruik van magnetische veercompensatoren om dit doel te bereiken.

Projectdoelstellingen

De doelstellingen van het project houden verband met de technologische uitdagingen die de implementatie van magnetische veercompensatoren in de industriële praktijk nog in de weg staan.

  • De ontwikkeling van wiskundige modellen en ontwerptools voor magnetische compensatoren die vorm- en tijdvariabele koppelrimpelprofielen aankunnen.
  • De ontwikkeling van nieuwe controllers die koppelrimpels in elektromagnetische aandrijvingen met en zonder magnetische veercompensatoren onderdrukken.
  • De ontwikkeling van een modelmatige ontwerptool voor aandrijfsystemen om de verschillende aandrijfcomponenten en de controllers voor een juiste koppelrimpelonderdrukking te optimaliseren.

Economische waarde

De economische waarde schuilt in de prestatieverbetering van machines en voertuigen met elektromagnetische aandrijfsystemen zonder de kostprijs van het aandrijfsysteem te verhogen:

  • Verhoging van maximale snelheid
  • Verlaging van stroomverbruik
  • Vermindering van componentenstress
  • Vermindering van trillingen en geluidsniveaus

Contact

Chris Ganseman – Chris.Ganseman@flandersmake.be

Project partners

De volgende partners werken mee aan het project: 

Looptijd: 
1/03/2019 tot 28/02/2021