Overslaan en naar de inhoud gaan
Home > Over ons > Nieuws > Voorstelling eerste inductief geladen, volledig elektrische bussen in België

Voorstelling eerste inductief geladen, volledig elektrische bussen in België

1e draadloos geladen, volledig elektrische bussen van het land rijden in Brugge

De eerste draadloos geladen, volledig elektrische bussen van het land rijden sinds zaterdag 17 oktober in Brugge. De primeur is voor De Lijn, dat drie elektrische bussen inzet. ‘Vlaanderen blijft investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Met dit proefproject toont De Lijn zich nogmaals als innovatieve en milieubewuste vervoermaatschappij’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

‘Minder uitstoot, meer comfort’

De elektrische bussen zijn geen vrijblijvende stunt. De Vlaamse Regering wil hiermee investeren in vernieuwing en vergroening. Zo krijgt ook de Vlaamse economie een boost. Op lange termijn is de ontwikkeling van nieuwe aandrijftechnologie ook nodig: de voorraad fossiele brandstoffen is immers eindig.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: ‘Ik blijf investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Met moderne, snelle en comfortabele voertuigen kunnen we nog meer Vlamingen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer. De elektrische bussen zijn niet alleen de schoonste, maar ook de stilste van het land. Dat allemaal dankzij Vlaams vernuft van onze eigen bedrijven. Dit is echt een investering in de toekomst.’

‘3 x stiller dan gewone bus’

Directeur-generaal Roger Kesteloot: ‘De elektrische bussen hebben twee grote voordelen. Deze bussen stoten helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen als CO2 (veroorzaakt broeikasgassen), NOx (zure regen, schadelijk voor de gezondheid) en fijn stof (schadelijk voor hart en luchtwegen). Omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot. Daarnaast zijn de bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor. Een zoemtoon is het enige wat je hoort. Bij het vertrek aan de halte is de bus ook 3 keer stiller dan een gewone dieselbus.’

Opgeladen in 12 minuten

Het duurt 12 minuten om de elektrische bus inductief te laden. Bij dit proces wordt elektrische energie via een magnetisch veld overgebracht tussen het laadstation en de bus. Een stroom door een spoel wekt een magnetisch veld op. Dit zorgt voor een spanning in een tweede spoel, waarin een stroom begint te lopen. De technologie is dezelfde als bij een inductiekookplaat en een elektrische tandenborstel die inductief geladen wordt, maar dan met een veel hoger vermogen. Er komt geen kabel aan te pas.  

Met een volle batterij kan de bus 45 minuten rijden. Dat is ruim voldoende voor het traject van het Brugse station naar ’t Zand. Na enkele ritten worden de bussen bijgeladen. Op weekdagen rijden er twee bussen, op zaterdag is er een bus. De elektrische bussen bieden plaats aan 44 reizigers, waarvan 17 zitplaatsen.

Vlaamse bedrijven doen ervaring op  met precommerciële voertuigen

De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Daarbij doen De Lijn en transportbedrijven ervaring op met precommerciële voertuigen ontwikkeld door Vlaamse bedrijven. Het gaat om twintig bestelwagens, twee vrachtwagens, drie volledig elektrische bussen en een waterstofbus. De voertuigen zijn uitgerust met dataloggers, toestellen die gegevens bijhouden tijdens het rijden. Op basis van de verzamelde informatie onderzoekt EVTecLab de elektrische aandrijftechnologieën, energieconsumptie, batterijveroudering en het rijgedrag.

1,5 miljoen voor proefproject

In het proefproject werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 1,5 miljoen voor de elektrische bussen en het inductieve laadstation. De voertuigen werden gebouwd door Van Hool uit Koningshooikt (Lier). Bombardier stelde haar PRIMOVE-technologie voor inductief laden ter beschikking. Leclanché (het vroegere Trineuron) uit Malle leverde de batterijen en nachtladers. Flanders Make, iMinds en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) zorgen voor de wetenschappelijke en technologische expertise en ondersteuning. Punch Powertrain uit Sint-Truiden coördineert EVTecLab.

 

Wat is de rol van Flanders Make hierin?

Project Inductief Laden vormde mee de basis van het laadsysteem toegepast in EVTecLab

In 2013 rondde Flanders Make met succes een haalbaarheidsonderzoek af naar inductief (draadloos) laden van elektrische voertuigen, met focus op bussen en auto’s.

Conclusie: draadloos laden voor elektrische voertuigen is haalbaar, veilig en gebruiksvriendelijk. En dit mede dankzij in Vlaanderen opgebouwde kennis en technologie.

Flanders Make werkte hieraan samen met 11 partners, waaronder Van Hool (bus) en Bombardier (inductief laadsysteem) en dit met financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid.

Het onderzoeksproject leverde voor Bombardier waardevolle resultaten op die hielpen bij het optimaliseren van het PRIMOVE laadsysteem voor commerciële voertuigen en personenwagens.

Het EVTecLab pilootproject vormde een logische volgende stap in de concrete toepassing van het draadloos laden van elektrische voertuigen en draagt bij tot de verdere inburgering van elektrische voertuigen.

Rol Flanders Make in EVTecLab

Flanders Make zorgde samen met iMinds en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor de wetenschappelijke en technologische expertise en ondersteuning van EVTecLab.

Flanders Make legde zich ondermeer toe op het analyseren van gegevens verzameld in 33 elektrische bestelwagens van Punch Powertrain tijdens het rijden. Hiermee bood het de projectpartners een goed inzicht in de prestaties van de elektrische voertuigen: hun rijgedrag,  de werking van de batterij, het gebruik van energie in het voertuig etc.

Flanders Make gaf de projectpartners ook technische ondersteuning en advies om voertuigonderdelen (zoals de batterij), volledige elektrische voertuigen en laadinfrastructuur te evalueren.

Flanders Make zal de expertise opgebouwd in het EVTecLab project verder inzetten om Vlaamse KMO’s en grote bedrijven te ondersteunen bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Volg Flanders Make op LinkedIn