Overslaan en naar de inhoud gaan
Home > Over ons > Nieuws > DE KRACHT VAN SAMENWERKING, HET SUCCESVERHAAL VAN PREFAMAC

DE KRACHT VAN SAMENWERKING, HET SUCCESVERHAAL VAN PREFAMAC

Bedrijfsadviseurs van VLAIO ondersteunen ondernemers 

De vijf voormalige provinciale Innovatiecentra bundelen de krachten in VLAIO Team Bedrijfstrajecten. Zo creëert VLAIO één aanspreekpunt voor ondernemers inzake innovatie, begeleiding, advies en subsidie. Voor meer informatie, bezoek de website www.groeiwaarts.be

Ze mogen al bogen op een flink aantal wapenfeiten. Wij zetten de case van Prefamac in de schijnwerpers, een Limburgse producent van chocolademachines en - niet toevallig - een partner van Flanders Make! Lees een extract van het verhaal hieronder, en bezoek de website voor alle details. 

 

Zaakvoerder Myriam Schepers vertelt 

Prefamac maakt niet alleen chocolademachines, maar ook machines om koekjes te overtrekken met chocolade, koeltunnels … en dat doen ze voornamelijk voor de buitenlandse markt. Slechts vijf procent van de productie is bestemd voor de binnenlandse markt. Maar daar levert ze wel aan de grote namen in de chocolade: Neuhaus, Pierre Marcolini. 

Myriam staat aan het hoofd van het bedrijf, in 2018 al 30 jaar. Maar ze heeft er nog steeds zin. "Ik zie nog zo veel mogelijkheden, aan stoppen denk ik nog lang niet!" 

In de loop der jaren is Myriam altijd op zoek geweest naar nieuwe toepassingen om haar klanten tegemoet te komen. "Chocolade en koekjes zijn al jaren geleden uitgevonden. Ze zijn altijd lekker geweest, maar de huidige consument wil telkens iets anders, iets nieuws, iets unieks. Terwijl onze machines in China en Turkije worden gekopieerd, werken wij aan beter, efficiënter en mooier. Dat vraagt om systematische vernieuwing. Het is trouwens ook aangenamer om regelmatig nieuwe machines te produceren, en steeds nieuwe klanten te ontmoeten die nieuwe chocolade-verrassingen willen produceren. Maar evengoed is het enorm uitdagend om aan de slag te gaan met de gesprekken die ik heb met bestaande klanten. Een Indische klant van me klaagde over het vele manuele werk dat bij de productie van een koekje komt kijken. Hij zag het niet zitten hoe hij én de productie kon opvoeren én toch alles op tijd klaar kon krijgen in de feestperiode. Als ik nu eens een machine ontwikkel die alles doet, maar toch à la tête du client?, denk ik dan onmiddellijk."

Co-creatie en co-design

"Ik zet heel hard in op co-creatie. We werken met modulaire machines.", legt Myriam uit. "Elke machine is aanpasbaar aan de noden van de klant, tot aan het eindproduct. Wil een klant een praline met 10 nootjes in de eerste laag chocolade en 16 in de tweede laag, dan gaan we samenzitten en maken we zo een machine. Op maat.  Dat zorgt voor een enorme schaalvergroting wanneer onze klant dat niet meer handmatig moet doen, maar het machinaal kan."

Maar ook co-design is belangrijk. "Zo hebben we een ontwikkelingsruimte waar we nieuwe technieken en machines testen. Alle grote chocoladeproducenten mogen onze machines gratis testen met hun chocolade en cacaoboter. Deze slimme mensen geven ons dan tips of vertellen wat ze graag anders zouden willen. Zo ontstaat er een nieuwe machine, die we dan weer aan onze klanten kunnen aanbieden."

 

Prefamac werkte intensief samen met de bedrijfsadviseurs van VLAIO en met Flanders Make voor de creatie van een grote, nieuwe machine. Daar waar VLAIO hielp om strategischer om te gaan met innovatie, stond Flanders Make het bedrijf bij in de ontwikkeling van het prototype. Vanuit een haalbaarheidsstudie werd een innovatietraject opgestart. Dit moet leiden tot prototype(s) voor nieuwe machines om nieuwe producten te maken bij Prefamac waardoor er een nieuwe markt ontstaat en Prefamac zal kunnen groeien als bedrijf. Voor Flanders Make is dit valorisatie van het onderzoek en overdracht en opbouw van kennis bij een KMO. Een win-win dus voor alle partijen!