Overslaan en naar de inhoud gaan
Home > Over ons > Nieuws > Project in de kijker: Energy Conscious Design – Waste Heat Recovery

Project in de kijker: Energy Conscious Design – Waste Heat Recovery

Tegen 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van een vloot nieuwe personenwagens van een constructeur niet meer bedragen dan 95 g/km. Ook bij vrachtwagens zal dit aanzienlijk verminderen. Om hieraan tegemoet te komen werken voertuigproducenten en hun toeleveranciers zowel aan elektrische voertuigen als aan de optimalisatie van componenten en subsystemen om het totale energieverbruik van voertuigen te verlagen.

Optimaal (her)gebruiken van energie afkomstig uit restwarmte van diverse warmtebronnen in het voertuig speelt een belangrijke rol in het efficiënter maken van de aandrijflijn. Flanders Make werkt aan een ontwerpmethodologie die hieraan bijdraagt in het project “Energy Conscious Design – Waste Heat Recovery”, samen met 5 Vlaamse bedrijven en 2 kennispartners*.

Enkele belangrijke stappen in de realisatie van de ontwerpmethodologie zijn op dit moment gezet. Flanders Make ontwikkelde een evaluatiesysteem gebruikmakend van geavanceerde componentmodellen. Hiermee kan de gebruiker bepalen welke architecturen, vloeistoffen en componentafmetingen het meest geschikt zijn voor het terugwinnen van restwarmte. Het systeem biedt ook meteen een beeld van de mate waarin de meest optimale oplossingen beantwoorden aan vooropgestelde vereisten, zoals bijvoorbeeld energiebesparing en de investeringskosten.

Op dit moment richt het onderzoek zich op het gebruiksvriendelijk en automatisch optimaliseren van het systeem en het uitvoeren van dynamische 1D-simulaties. Dit met het oog op het bepalen van de meest optimale architectuur voor gebruik van restwarmte, met een zo groot mogelijke energiewinst als resultaat.

Deze methodologie zal in de toekomst bijdragen tot milieuvriendelijkere vrachtwagens, door  restwarmte om te zetten in bruikbare mechanische of elektrische energie. Elektrische wagens zullen efficiënter gemaakt worden door restwarmte bijvoorbeeld te gebruiken voor de verwarming van het voertuig.

Het project is gestart in mei 2014 en loopt nog tot november 2016.

*Flanders Make werkt in dit project samen met deze vijf industriële partners: Bosal Emission Control Systems, Dana Spicer Off-Highway, Punch Powertrain, Siemens Industry Software en Voxdale, en deze twee kennispartners: Universiteit Gent en Université de Liège. Het project wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid via het IWT.