Voertuigen en machines moeten aan steeds meer en striktere veiligheidsvereisten voldoen. Ze worden complexer en bevatten meer software. Wanneer die software faalt, zorgt functionele veiligheid ervoor dat de veiligheid gegarandeerd is. Dergelijke functionele veiligheidsvereisten zijn niet beperkt tot de landen waarin de voertuig- of machinebouwer actief is. Zo is ook de Europese regelgeving rond productaansprakelijkheid bijvoorbeeld van toepassing. Bovendien verschillen de standaarden per sector: in de mijnbouw gelden andere vereisten dan in de logistiek.

Flanders Make werkt reeds geruime tijd aan een referentieproces voor functionele veiligheid op basis van verschillende domeinspecifieke standaarden waaronder personenwagens, machinebouw en agricultuur. Op die manier kunnen bedrijven, bijvoorbeeld, verschillen tussen hun huidige processen en de relevante ISO-standaarden in kaart brengen en een grote stap zetten om hun processen conform aan de standaarden te definiëren en uit te rollen. Deze ontwikkelingsmethodologie, FLAME, kan onafhankelijk van het type voertuig toegepast worden en kan beschikbaar worden gesteld aan bedrijven onder de vorm van een Software as a Service.

Dat zegt ook machinebouwer Dana Belgium, een belangrijke strategische leverancier in de automotive industrie, met een productie-eenheid en engineeringafdeling in West-Vlaanderen.

“Dankzij FLAME is Dana Belgium uitgegroeid tot het competentiecentrum rond functionele veiligheid binnen de wereldwijde Dana groep”, zegt Bjorn Aelvoet, Team Leader embedded systems & functional safety. "FLAME zorgt ervoor dat onze verscheidenheid van producten voor de verscheidenheid van markten een hoog niveau van veiligheid en kwaliteit halen. Dana heeft FLAME volledig omarmd en omgezet in bedrijfspecifieke processen (dFLAME) binnen het functionele veiligheidsteam. Momenteel worden deze processen uitgerold naar alle andere Dana business units onder de naam ‘One Dana Mechatronic Standard’.”

“Dankzij het online platform FLAME zijn we niet alleen zeker dat we aan de heersende normen voldoen. We zijn er ook zeker van dat wanneer we een ontwerpwijziging doorvoeren, we meteen weten of dit impact heeft op de functionele veiligheid.”

Hoe ziet dat er dan concreet uit? We gaan uit van functionele vereisten en hoe, met welke architectuur we daar aan tegemoet komen. FLAME is zowel toepasbaar op een klassieke Powershift aandrijflijn voor ‘off-highway’ voertuigen alsook op een ‘on-road’ voertuig met complete elektrische Dana-aandrijflijn. FLAME vertelt ons dan aan welke veiligheidsvereisten we moeten voldoen om het risico te beperken.

De toepassing van deze ontwerpmethodologie voor veiligheidskritische systemen zal de Vlaamse voertuig- en machinebouwers ondersteunen om op een efficiënte wijze te beantwoorden aan de vereisten van de functionele veiligheidsstandaarden. Bovendien is de methodologie ook toepasbaar op productfamilies. Hierdoor kunnen de bedrijven hun totale ontwikkelkosten en -inspanningen zo veel mogelijk beperken.

Aangezien deze methodologie voor verschillende internationale standaarden werkt, kunnen de bedrijven dankzij het gebruik ervan eenvoudiger nagaan of ze voldoen aan de standaarden voor andere markten en de daarbij horende certificatievereisten.

Wil je graag samenwerken?

Ben je op zoek naar een onderzoekspartner? Laat het ons weten.