LIBERTY - De autobatterij van de toekomst

Stel je voor dat je met je elektrische auto van San-Sebastian naar Barcelona, van Stuttgart naar Brussel of van Eindhoven naar Parijs rijdt zonder dat je hem onderweg hoeft op te laden. Vervolgens laad je hem snel op zonder dat je daarbij bang hoeft te zijn dat dit de resterende levensduur van de batterij aantast. Dat is het doel van het EU-onderzoeksproject LIBERTY (Lightweight Battery System for Extended Range at Improved SafetY).

In dit project zullen wij, samen met 15 Europese partners, een batterij ontwikkelen die een elektrisch voertuig dezelfde nuttige levensduur biedt als de huidige (conventionele) voertuigen met verbrandingsmotor: een actieradius tot 500 km, met een ultrasnelle oplaadmogelijkheid en een verwachte levensduur tot 20 jaar of +300.000 km. Dit is een grote stap voorwaarts, aangezien de huidige accu's doorgaans een kortere levensduur hebben van maximaal 10 jaar of 150.000 km. Om de haalbaarheid van de LIBERTY-innovaties aan te tonen, zal Mercedes-Benz AG de ontwikkelde accu in één van zijn elektrische voertuigen integreren. Bovendien wordt in het project rekening gehouden met een tweede leven voor de accu's. In situaties waarin de eisen ten aanzien van snel opladen, gewicht en energiedichtheid minder belangrijk blijken, kunnen de accu's een andere bestemming krijgen. Bijvoorbeeld om een fotovoltaïsch park te ondersteunen of om de energie op te slaan die wordt opgewekt in de zonnepanelen van een gebouw.

Doelstellingen

In het LIBERTY project ontwikkelen we een nieuw batterij systeem door middel van slimme combinaties en de implementatie van innovaties zoals:

  • Een compact en veilig batterijpakket, gebaseerd op cellen met hoge energiedensiteit en een lichte, crashbestendige behuizing.
  • Een veelzijdig batterijbeheersysteem dat resulteert in optimale prestaties en veiligheid gedurende de totale levensduur van het systeem (eerste en tweede leven).
  • Zeer nauwkeurige statusschatters die snel opladen mogelijk maken, de actieradius en levensduur vergroten en ultieme veiligheid en diagnostiek garanderen.
  • Een innovatief thermisch beheerssysteem dat de veiligheid waarborgt en degradatie van de batterij tijdens het snelladen voorkomt.
  • Ontwerp van een (semi-)geautomatiseerde ontmantelingsprocedure voor batterijen, waardoor de kosten van recycling en hergebruik worden verminderd.
  • Ontwikkeling van toekomstbestendige testprotocollen voor gestandaardiseerde EV-veiligheids- en prestatietests.

Egoitz Martínez-Laserna, onderzoeker op het gebied van energieopslag bij IKERLAN en coördinator van het LIBERTY-project, legt uit dat "dit onderzoek een oplossing zal bieden voor veel van de belangrijkste obstakels die momenteel een bredere invoering van elektrische voertuigen in de weg staan, aangezien we werken aan oplossingen voor belangrijke consumentenproblemen zoals de actieradius van het voertuig, oplaadtijden, levensduur van de batterij, verbeterde levenscyclus van de batterij, veiligheid van de batterij en natuurlijk de aanzienlijke kosten van batterijen".

Rol van Flanders Make

We zijn verantwoordelijk voor volgende taken in het project:

  • Leidinggevende partner voor de ontwikkeling van het testplan, inclusief elektrische, thermische, mechanische, prestatie- en veiligheidsgerelateerde tests.
  • Uitvoeren van evaluaties van functionele veiligheid en totale eigendomskosten.
  • Onderzoek naar de hybride aanpak (combinatie van testen en voorspellingsmodellen) voor de versnelde levensduurtesten.
  • Leidende partner van werkpakket 6: "Integratie, testen en conceptvalidatie op cel-, celstack-, batterijsysteem- en EV-niveau". Dit omvat:
    • Het uitvoeren van vermogens- en duurzaamheidstesten op de modules en het volledige batterijpakket.
    • Eindverantwoordelijkheid voor alle andere tests (bv. veiligheidsgerelateerde tests) en de integratie en validatie van het batterijpakket in het demonstratievoertuig.
partners LIBERTY project

Meer informatie?

Wil je graag meer informatie over dit project of over onze rol erin? Laat het ons weten.