Overslaan en naar de inhoud gaan
Home > Nieuws > 30 ondernemers ontdekken industrie 4.0 toppers

30 ondernemers ontdekken industrie 4.0 toppers

Samen met Voka – Kamer van Koophandel Limburg organiseerde Flanders Make een industrie 4.0 roadtrip door Duitsland. 30 deelnemers reisden mee langs inspirerende voorbeelden als Siemens en DHL en werden helemaal ondergedompeld in industrie 4.0.

De driedaagse trip in Duitsland bracht 30 topindustriëlen, kennisactoren en publieke actoren langs 7 innoverende bedrijven die zwaar inzetten op industrie 4.0 technologieën. Onder meer DHL, Siemens, Festo, SEW Eurodrive, GFT Technologies, Industrie 4.0 Maturity Center en ABB passeerden de revue. Ver gevorderde automatisering, connectiviteit en het zelflerend vermogen van computers bieden heel wat nieuwe mogelijkheden in het productieproces van ondernemingen. “Industrie 4.0 is cruciaal voor de digitale transformatie van onze maakbedrijven. We willen ondernemingen begeleiden om die evolutie te integreren in hun werking”, zegt Cathérine Dreesen, directeur Internationalisatie en innovatie bij Voka – KvK Limburg.

Eén van de deelnemers is Jan Van Nylen van ZF Wind Power, producent van tandwielkasten voor windmolens. “De bezoeken aan het Industrie 4.0 Maturity Center, aan de elektrische voertuigbouwer e.Go en het DHL Innovation Center stonden al langer op mijn verlanglijstje en worden nu in één roadtrip gecombineerd. Deze niet-te-missen kans is een werkelijk verrijkende en inspirerende ervaring. Hier, in de bakermat van industrie 4.0, zie je de technologie ook vertaald in echte praktijktoepassingen.”

Samenwerken is de boodschap

“Oude recepten volstaan niet langer. Het uitbouwen van een cultuur van wendbaarheid en samenwerking in onze bedrijven en kennisinstellingen is van fundamenteel belang. Ook wij, bij Flanders Make, spelen daarin een belangrijke rol. Bedrijven die samenwerken bereiken veel meer en kunnen meer snelheid maken. En dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, ook KMO’s krjigen dezelfde kansen. Het Internet-of-Things neemt namelijk barrières weg en zorgt voor toegang tot de wereldwijde markt”, aldus Dirk Torfs, CEO van Flanders Make en delegatieleider van de roadtrip.

 “Met Industrie 4.0 kunnen bedrijven een antwoord bieden op de vraag naar gepersonaliseerde, slimme en geconnecteerde producten aan een kost die vergelijkbaar is aan massaproductie”, vervolgt Cathérine Dreesen. “Bovendien kunnen deze producten snel aan de klanten geleverd worden dankzij wendbare productie-infrastructuur en processen waarbij mens en machine in harmonie samenwerken.

Zowel Voka – Kvk Limburg als Flanders Make zijn overtuigd dat dit soort gezamenlijke initiatieven een grote meerwaarde hebben. “Samenwerken creëert meerwaarde, dat staat als een paal boven water. Dit initiatief is een mooi voorbeeld hiervan en we zijn ervan overtuigd dat we de Vlaamse maakindustrie geïnspireerd hebben. Nu is het aan de deelnemers om die inspiratie om te zetten in de praktijk en de Vlaamse maakindustrie naar een hoger niveau te tillen.”