Ugani produceert verbeterde en betaalbare prothesen voor ontwikkelingslanden

Ugani produceert verbeterde en betaalbare prothesen voor ontwikkelingslanden
Ugani Prosthetics is een Vlaamse sociale startup die als missie heeft om de prijzen van protheses te verlagen. Voornamelijk in ontwikkelingslanden, waar de gezondheidszorg minder uitgebreid is, willen ze protheses toegankelijker maken. Dit doen ze door middel van verschillende technieken en strategieën, waaronder lean management, supply chain optimalisatie, frugal innovation en digitalisering. Om de productie van hun protheses nog efficiënter te maken deed Ugani beroep op de expertise van Flanders Make om ook een lowcostversie van de scheenbuis te ontwikkelen, via een haalbaarheidsstudie.
"Samen met Flanders Make ontwikkelden we een scheenbeenprothese die overal kan worden geproduceerd, met standaardmaterialen die overal verkrijgbaar zijn."
Ugani Prosthetics
Wat deed Flanders Make voor Ugani
Gedurende het project werden meerdere ontwerpiteraties gemaakt en getest. In ons lab testten we de voorstellen op torsie, belasting en duurzaamheid. Met state-of-the-art testapparatuur onderwierpen we onderdelen van de prothese aan allerlei spanningen om er zeker van te zijn dat ze stand zouden houden. Ondertussen testte het team van Ugani de voorstellen in het veld in Benin, om er zeker van te zijn dat de onderdelen lokaal kunnen worden geproduceerd en de gebruikers tevreden zijn met de resultaten. Uiteindelijk vonden we het ideale snijpunt van duurzaamheid, betaalbaarheid en eenvoud. We ontwikkelden bovendien een scheenbeenprothese die overal kan worden geproduceerd, met standaard materialen die overal verkrijgbaar zijn. Het vereist slechts minimaal en eenvoudig laswerk, maar voldoet toch aan alle vereisten qua sterkte. Het biedt dezelfde mate van verstelbaarheid en comfort als bestaande alternatieven. Maar het belangrijkste is dat de uiteindelijke prijs tussen de 10 en 20 euro ligt.
Ugani produceerde een paar van deze eenheden en overhandigde ze aan Afrikaanse patiënten. Hun reactie was eenvoudig: “Ik voel of zie geen enkel verschil”. Voor de meeste producten zou dit een teleurstelling zijn. Maar voor dit lowcostproduct is het alles wat het team wilde horen.