Data-driven manufacturing: de grootste uitdagingen

Data-driven manufacturing: de grootste uitdagingen

De grote beschikbaarheid van goedkope sensoren en de mogelijkheid om deze te connecteren met het internet zorgen voor grootse ontwikkelingen en een rooskleurige toekomst voor de maakindustrie. Het Internet of Things (IoT) en Industrial Internet in de Verenigde Staten, Industrie 4.0 in Europa en 物联网 (wù lián wăng) in China draaien allemaal rond hetzelfde: het verzamelen en analyseren van big data en deze data inzetten in bedrijfsprocessen zoals productie efficiëntie, sales- en productieplanning, logistieke processen, after-sales services, etc. kortom data-driven manufacturing.

Wij, bij Flanders Make, zien in data-driven manufacturing één van de grootste evoluties in de maakindustrie. Het laat je toe om het productieproces op een hoger niveau te brengen door de kost van je productie te laten dalen, de kwaliteit van je producten te verhogen en je producten sneller bij je klanten te brengen. Maar er zijn ook nog enkele uitdagingen en paradigma’s die spelen.

Grote hoeveelheid data verwerken

Door de grote beschikbaarheid van sensoren, de steeds toenemende kracht van computers en de steeds sneller wordende internetverbindingen (5G komt eraan) zal de hoeveelheid data alleen maar toenemen. Als bedrijf krijg je data uit je productiesystemen én uit je producten binnen. Enerzijds laat dit toe om je productie te optimaliseren. Anderzijds krijg je waardevolle informatie over het gebruik van je producten door je klanten. Door slim om te springen met al deze data kan je betere producten op een efficiëntere manier produceren.

Hierdoor zit je wel heel snel op een enorme berg aan data, waardoor de kans bestaat dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Het is daarom heel belangrijk om je data goed te structureren. Je dient data dus op te slaan met informatie over de context, tijdsindicaties van het gebruik, etc. Enkel op deze manier zal je later, wanneer je de data wil gebruiken, begrijpen wat die bits & bytes nu precies willen zeggen.

Van data naar intelligente data naar actiegerichte data

Data kan je door middel van statistische en artificiële intelligentie algoritmes converteren naar intelligente data. Intelligente data zal je in staat stellen om opportuniteiten voor verbetering van je product en je productie in kaart te brengen.

Combineer je vervolgens je intelligente data met specifieke Artificiële Intelligentie (AI) en deep learning algoritmes dan verkrijg je actiegerichte data, m.a.w. data wordt omgezet naar bruikbare beslissingsondersteunende informatie. Deze (semi)-autonome beslissingsinformatie of specifieke aanbevelingen helpen je operatoren om je processen te verbeteren, wijzigen product/machine instellingen of voltooien oorzakenanalyses van productiestoringen. Ze laat producten (semi)-autonome beslissingen nemen om zo beter te presteren, of een hogere productiviteit of kwaliteit te bereiken, etc.

De juiste data selecteren

Het verzamelen van de juiste data is dus niet zo vanzelfsprekend als je misschien zou denken. Niet enkel het type data, maar ook de frequentie van opslaan is belangrijk om je data goed te kunnen begrijpen. Ook het nadenken over de datastructuren is van cruciaal belang voor het maken van toekomstige analyses en vergelijkingen. Tot slot moeten er ook keuzes gemaakt worden waar en met welke frequentie de data opgeslagen wordt alsook waar (bijvoorbeeld. lokaal of in de cloud) de berekeningen uitgevoerd worden. Uniforme data speelt dus een grote rol in data-driven manufacturing.

Beveiliging in data-driven manufacturing

Door je product en productie met het internet te verbinden stel je ze ook open voor allerlei bedreigingen van buitenaf. Steeds meer hackers en cybercriminelen merken dit en richten hun pijlen op de industriële markt. Beeld je maar eens in dat je productie wordt stilgelegd en enkel terug opgestart kan worden na betalen van een dwangsom, of dat je zelfrijdende wagen gehackt wordt en je de controle over je wagen verliest. Om dat soort zaken te voorkomen is het belangrijk om te investeren in de beveiliging van je systemen. Zowel op productie- als op productniveau.

Meer weten?

Data-driven manufacturing staat dus voor heel wat boeiende uitdagingen. Wil je hier meer over weten? Contacteer ons dan snel.

Dirk Torfs, CEO

Dirk Torfs is sinds 2014 CEO van Flanders Make. Dirk is Burgerlijk Werktuigkundig-Elektrotechnisch Ingenieur en Doctor in de Toegepaste Wetenschappen (KU Leuven) en behaalde een Executive MBA aan de Flanders Business School. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in managementfuncties in de Vlaamse industrie (o.a. bij Trasys, ABB en Imtech) en is Professor Quantitative Decision Making voor het Executive MBA programma van de Flanders Business School.